RSS feedRSS feed Dé belangenbehartiger voor Vastgoed- en VvE managers in Nederland
Zoek in de ledenlijst
Alle VGM NL leden

Zoek een event

Persbericht: Klanttevredenheid over vastgoedmanagers ook in 2015 hoog

11-4-2016

Klanttevredenheid over vastgoedmanagers ook in 2015 hoog
Positieve Net Promotor Score1 van 10 procent

Nieuwegein/Rotterdam, 11 april 2016 – Onderzoeksbureau USP Marketing Consultancy en de branchevereniging voor vastgoedbeheerders VGM NL constateren een relatief hoog niveau van klanttevredenheid bij huurders van kantoorgebouwen over hun vastgoedmanager. USP en VGM NL baseren zich hiermee op de uitkomsten van eigen onderzoek van USP uitgevoerd in opdracht van vastgoedeigenaren en -beleggers èn op het recent gepubliceerde Solved Beheerdersonderzoek 2015. Uit de resultaten van beide onderzoeken blijkt dat de groep huurders die hun beheerder zouden aanbevelen bij anderen substantieel groter is dan de groep die dit niet zou doen. In de dienstverlenende sector is dit een uniek resultaat. In termen van Net Promotor Score (NPS) - waarin respondenten gevraagd wordt in welke mate iemand een dienst of bedrijf zou aanraden bij anderen – betekent dit een positieve2 Net Promotor Score van 10 procent.

Jan-Paul Schop, Managing Director USP Marketing Consultancy licht toe: “Wij hebben onze eigen onderzoeksresultaten in de vastgoedmarkt vergeleken met de resultaten van het nieuwste onderzoek van Solved. Hoewel ons beider onderzoeken niet identiek zijn, is het wel mogelijk om op onderdelen te vergelijken en conclusies te trekken. Dat hebben wij voor VGM NL gedaan en wij zijn onder de indruk van de positieve NPS van 10 procent. Ik kan uit ervaring zeggen dat dit een unieke score is in de dienstverlenende sector. Uit B2B-onderzoek dat wij in dit segment regelmatig uitvoeren ligt de NPS vrijwel altijd rond of onder de nul procent.”

Naast respondenten die hun beheerder zouden aanbevelen stelt ongeveer de helft van de huurders (46 procent) zich neutraal op ten opzichte van hun vastgoedmanager. Deze groep is niet ontevreden maar ook nog niet dusdanig tevreden dat ze de beheerder aanbevelen bij anderen. De tevredenheid van deze groep huurders kan in termen van NPS worden uitgedrukt met een rapportcijfer 7 tot 8.

Helft huurders tevredenheid tot zeer tevreden
Uit het onderzoek van Solved blijkt dat in 2015 meer dan de helft van de onderzochte huurders tevreden tot zeer tevreden is over de beheerder van het gebouw waarin zij gehuisvest zijn. 37 procent is neutraal en slechts 10 procent van de huurders is ontevreden. In 2014 was nog 15 procent van de huurders ontevreden over de beheerder. Gemiddeld geven huurders over 2015 hun beheerder een rapportcijfer 6,6. Dit is een lichte stijging in de score ten opzichte van het cijfer over 2014 (6,4).


Ruim 65 procent van de onderzochte huurders vindt dat de beheerder toegevoegde waarde heeft, daarbij tekent 61 procent wel aan dat beheerders nog niet meedenken in de optimalisatie van de huisvestingslasten.


Eric Verwey, voorzitter VGM NL: “De branchevereniging is blij met de uitkomsten. Natuurlijk doen wij er alles aan om onze leden te ondersteunen bij hun inspanningen voor continue verbetering en verdere professionalisering. Wat we in onderzoeken naar tevredenheid echter wel altijd in acht moeten nemen is dat vastgoedbeheer een hygiënefactor is voor huurders van gebouwen. Wij weten uit ervaring én uit onderzoek dat de algehele tevredenheid van huurders nauwelijks stijgt als de vastgoedmanager het heel goed doet terwijl die tevredenheid wel daalt als ze het niet goed doen. Natuurlijk hebben onze leden de ambitie het percentage huurders dat hen aanbeveelt zo hoog mogelijk te krijgen. Een positieve NPS van 10 procent, vergelijkbaar met een rapportcijfer 7 of 8, is natuurlijk geen score waarvoor de branche zich zou moeten schamen.”

//EINDE BERICHT

 
NOOT VOOR DE REDACTIE

Het onderzoek van USP Marketing Consultancy is uitgevoerd in opdracht van vastgoedeigenaren en –beleggers en derhalve vertrouwelijk. Het rapport zal derhalve niet integraal kunnen worden verstrekt. Wel kan een mondelinge toelichting worden gegeven en/of geanonimiseerde onderzoeksresultaten worden verstrekt door USP Marketing Consultancy.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

 

VGM NL | Paulien Frehé | 030 3035222 | p.frehe@vgm.nl
USP Marketing Consultancy | Jan-Paul Schop | 010 206 6900 | schop@usp-mc.nl

Over USP Marketing Consultancy
USP Marketing Consultancy is de specialist voor marketing advies en marktonderzoek in de vastgoed-, woon- en bouwsector. USP voert jaarlijks veel onderzoek uit naar thematieken rondom huurder tevredenheid in de vastgoedmarkt in opdracht van beleggers en beheerders. 

Over VGM NL
VGM NL is de belangenbehartiger voor vastgoed- en VvE managers in Nederland. Sinds de oprichting in 2009 hebben bijna 100 vastgoedmanagement-organisaties (met in totaal ruim 3000 medewerkers) zich binnen VGM NL verenigd. Tot de leden van VGM NL behoren zowel grote (internationale) vastgoedmanagement-organisaties als middelgrote en kleine. Deze leden managen (optimale exploitatie), huren en verhuren, in opdracht van (internationale) vastgoedeigenaren, zowel commercieel onroerend goed als woningen en VvE's. Zie ook www.vgm.nl.

Deel dit nieuwsbericht
|

Actueel Vastgoed management Nieuws

Archief Vastgoed management Nieuws

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47

Laatste Nieuws

Uitkomsten onderzoek VGM NL en NVM: 'Doorstroming huurder'

15-9-2017

Uit een onderzoek van VGM NL en NVM blijkt dat 1 op 8 huurders (circa 60.000 huishoudens) tegen zijn zin in een huurwoning zit, en liever een koopwoning had gehad. Als belemmeringen worden genoemd dat ze geen of te weinig hypotheek konden krijgen (51%) of geen geschikte woning konden vinden (39%). Ook scheiding of (hoge) leeftijd worden als redenen genoemd. De belangrijkste reden om te huren is voor huurders zowel boven als onder de liberalisatiegrens geen onderhoud. Huurders boven de liberalisatiegrens noemen daarnaast de locatie van de huurwoning en flexibiliteit als voornaamste redenen.

 

Voor dit onderzoek ondervroeg RenM|Matrix 1.200 huurders. In onderstaande rapportage wordt een samenvatting gegeven van de belangrijkste uitkomsten.

Lees meer

Vastgoed Belang, IVBN en VGM NL pleiten voor aanpassing van wetsvoorstel voor verruiming Opiumwet

14-9-2017

Vastgoed Belang (vereniging van particuliere vastgoed beleggers), IVBN (de vereniging van institutionele beleggers in vastgoed) en VGM NL (vereniging van vastgoed- en VvE-managers) pleiten gezamenlijk voor aanpassing van het nieuwe wetsvoorstel voor verruiming van de Opiumwet.

Lees meer

VGM NL en NVM: ‘Deregulering nodig om investeringen in huurmarkt te stimuleren’

12-9-2017

Huurder woont steeds kleiner en duurder

De prijzen voor huurwoningen in de vrije sector zijn in de eerste helft van 2017 opnieuw gestegen. Gemiddeld betalen huurders bij een verhuizing 6,9% meer per m² dan vorig jaar. In de grote steden is de prijsstijging per m² nog veel groter. In een oververhitte markt en door een goed economisch klimaat zijn huurders bereid om meer te betalen voor een steeds kleinere woning. Dit blijkt uit huurmarktcijfers van VGM NL en NVM over de eerste helft van 2017. Volgens de verenigingen zijn structurele maatregelen nodig om het aanbod vrije sector huurwoningen te vergroten. Ze doen een dringende oproep aan politiek Den Haag om de particuliere huurmarkt te dereguleren, zodat particuliere investeringen eindelijk van de grond kunnen komen.

Lees meer
498_Banner_mailinglijst.jpg