Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

RSS feedRSS feed Dé belangenbehartiger voor Vastgoed- en VvE managers in Nederland
Zoek in de ledenlijst
Alle VGM NL leden

Zoek een event

P&M Appartementsrechtbeheer BV
Adres Postbus 83
Postcode 5201 AB
Plaats Den Bosch
Telefoon 073-6278050
Fax 073-6217309
Email info@penmvastgoedbeheer.nl
Website www.penmvastgoedbeheer.nl
aangesloten bij de Geschillencommissie VvE Management
Specialismen

VvE beheer

.

Laatste Nieuws

Boek ‘Vervolg Boek 5 BW van de toekomst’ - Het ontwerpvoorstel appartementsrechten

2-10-2020
83462_Boek-VvEklein.jpg

De Werkgroep Modernisering Appartementsrecht Nederland (WMANL) heeft het boek ‘Vervolg Boek 5 BW van de toekomst’ uitgegeven. In dit boek presenteert de WMANL de ontwerpwetsvoorstellen ter verbetering van het appartementsrecht. 

 

Bestuurslid René Brinkhuijsen maakt deel uit van de WMANL en neemt al geruime tijd, namens VGM NL, deel aan overleggen met stakeholders en de overheid. Mede op basis van de inbreng van René is het belang van de VvE manager in de concrete voorstellen tot wetswijziging meegenomen.

 

De opgenomen ontwerpwetsvoorstellen biedt een flinke aanzet voor de discussie over de toekomst van de appartementswetgeving, waaronder de besluiten met betrekking tot (groot)onderhoud, energiebesparing (laadpalen en zonnepanelen), mobiliteit, Wmo-voorzieningen en de financiering ervan.

 

Meer lezen over de uitwerking van mogelijke wijzigingen in de appartementenwetgeving? Het boek is nu te bestellen via https://www.sdu.nl/shop/vervolg-boek-5-bw-van-de-toekomst.html

Lees meer

Noodwetgeving functioneren van VvE’s voor onbepaalde tijd van toepassing

1-10-2020
83443_VvE2klein.jpg

De speciale noodwetgeving waardoor het voor Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) mogelijk is om digitaal en/of door middel van een videoverbinding te vergaderen en besluiten te nemen is voor onbepaalde tijd verlengd. Voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat, indien het voornemen bestaat deze tijdelijke voorziening te laten vervallen, dit ten minste twee maanden voorafgaande aan de vervaldatum zal worden aangekondigd. Daarmee wordt voorkomen dat belanghebbenden die in hun planning uitgaan van de gelding van een tijdelijke maatregel, verrast worden door het uitblijven van een verlengingsbesluit of door een tussentijdse intrekking.

 

VGM NL Bestuurslid René Brinkhuijsen: “Het is van groot belang dat bij VvE’s, ook nu de coronacrisis langer aanhoudt, de dagelijkse gang van zaken gewoon door kan gaan. Dit is mogelijk dankzij dit verlengingsbesluit.”

 

Publicatie in het Staatsblad met in de toelichting informatie over de ‘verlenging, tenzij’ regeling: https://www.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-364.html

 

Hieronder treft u het persbericht.

Lees meer

Column VGM NL voorzitter Eric Verwey | Vastgoedmarkt - ‘Op de lift wachten? … Maak hoogbouw weer bereikbaar!’

28-9-2020
Enkele weken geleden had ik een afspraak op de 27ste verdieping van een iconisch gebouw. Nu is mijn conditie best goed, maar met de trap naar boven is een training waarvoor eerder vertrek van huis noodzakelijk is. Had ik het maar gedaan, want alhoewel veel mensen thuiswerken, stond ik ruim twintig minuten te wachten voordat ik met de lift naar mijn afspraak kon, blogt Eric Verwey.
In die tijd heb ik toegezien wat er om mij heen gebeurde. Er was sprake van een geordende, Engels aandoende, lange wachtrij van mensen die allemaal keurig op anderhalve meter hun geduld op de proef stelden. Na een korte aarzeling, zal ik blijven wachten, of ga ik weg?, ben ik achteraan aangesloten. Gedurende de wachttijd was ik bezig om lekker te observeren. De meeste mensen die net als ik met de lift naar boven moesten, kwamen uit het openbaar vervoer vermoedde ik. Het mondkapje, dat in het ov wel verplicht is, droegen ze voor neus en mond, nonchalant om hun hals of het werd in de tas gedaan. In gebouwen is het in Nederland namelijk niet verplicht een mondkapje te dragen, dus doen wij dat niet.

 

Beperkte liftcapaciteit

De liftcapaciteit is door de maatregelen met 75 procent gereduceerd. Daar waar je normaal met dertien personen de lift in mag (of 1.000 kilo), is het nu beperkt tot twee (met anderhalve meter sticker op de vloer). Het zijn nou eenmaal de wetten en regels waar we ons met z’n allen aan moeten houden om het coronavirus terug te dringen.Toch vraag ik mij af wat een lift nu anders maakt dan ander transport, bijvoorbeeld per tram, trein, metro of vliegtuig? Verticaal transport heet het in het jargon. Uit onderzoek op de site van RIVM blijkt dat een mondkapje verplicht is voor elk vervoersmiddel van A naar B, waarbij je onvoldoende afstand kan houden. Is er qua besmettingsgevaar veel onderscheid? Nou nee, zou ik zeggen. Dus wij staan braaf te wachten om wellicht iets wat niet strikt noodzakelijk is?

 

Vuistregel

Nee, zo extreem wil ik het ook niet stellen, want de vraag voorleggend aan deskundigen (wie is dat niet?) leert wel dat niemand het weet. Het Rijksvastgoedbedrijf heeft in juli een vuistregel opgesteld hoe je de liftcapaciteit kan bepalen in kantoorgebouwen. Papier is geduldig. Maar wat doen wij met voortschrijdend inzicht? Want waarom mogen wij soms wel uren in een trein of vliegtuig zitten met een mondkapje op en waarom mogen wij vervolgens niet dertig seconden in een lift met datzelfde kapje? Tsja, goed punt, wij gaan overleggen…

 

Investeren in luchtcirculatie

Dan de luchtcirculatie; wetende dat er goede luchtbehandeling in de lift mogelijk is met kastjes op de kooi, zodat de aerosolen continu worden gefilterd, lijkt het mij dat wij snel hierin moeten investeren. Bovendien mag voor nieuwbouwcomplexen ook naar de capaciteit worden gekeken en zo hier en daar, waar mogelijk, een paar liftjes bij worden geplaatst. Het is volstrekt onacceptabel dat wij nu nog gebouwen ontwerpen met onvoldoende liftcapaciteit, zodat het bezoeken van dergelijke panden al op voorhand een obstakel op zich is.

 

Mogelijkheden optimaal benutten

Ik realiseer mij uiteraard dat de maatregelen waar we ons met z’n allen aan houden noodzakelijk zijn om te voorkomen dat er voor de tweede keer een bijna onmogelijke taak bij de zorg komt te liggen. Dat kwetsbare mensen in quarantaine moeten en dat jongeren thuis moeten studeren en feestjes uit moeten stellen. Maar laten we ook kansen en mogelijkheden, die er misschien zijn op basis van ervaring en onderzoek, optimaal benutten. Werken aan gezond en veilig vastgoed, niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst.Alleen dan krijgen we samen corona onder controle én wordt hoogbouw (wellicht) weer goed bereikbaar.
Lees meer
498_Banner_mailinglijst.jpg