Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

RSS feedRSS feed Dé belangenbehartiger voor Vastgoed- en VvE managers in Nederland
Zoek in de ledenlijst
Alle VGM NL leden

Zoek een event

Overheden, vastgoedsector en detailhandel verlengen Retailagenda tot 2020

28-9-2017

Vertegenwoordigers van detailhandel, de vastgoedsector, IPO (provincies), VNG (gemeenten) en het Ministerie van Economische Zaken werken de komende jaren verder aan het realiseren van de afspraken uit de Retailagenda. Onder voorzitterschap van Marijke van Hees gaat een gezamenlijk team met ingang van 1 januari 2018, tot in ieder geval 2020, aan de slag met de vervolgagenda. De betrokken partijen trekken hiervoor gezamenlijk, jaarlijks een half miljoen euro uit.

 

Minister Kamp (Economische Zaken): 'Samen met provincies, gemeenten, vastgoedpartijen en ondernemers werken we sinds maart 2015 aan het versterken van het Nederlandse retaillandschap. De wil om door te gaan met de Retailagenda is bij alle partners groot. Belangrijk, want samenwerking is noodzakelijk voor de toekomst van de sector. Het winkelgedrag van consumenten verandert snel en ruim 2 miljoen vierkante meter winkelvloeroppervlak staat leeg. Komende jaren werken we verder aan het levendig houden van onze dorpskernen en binnensteden en het toekomstbestendig maken van onze retailsector.'

 

Retailagenda krijgt vervolg

 

 

 

Om de nodige veranderingen in het winkellandschap in goede banen te leiden, nam minister Kamp in maart 2015 het initiatief voor de landelijke Retailagenda. Sinds de start zijn er in totaal 109 RetailDeals gesloten, waarbij meer dan 140 gemeenten zijn betrokken. In deze deals versterken gemeenten of regio’s hun winkelgebieden in nauw overleg met winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners. Ook wordt vastgelegd op welke locaties winkels kansrijk zijn en op welke locaties niet. Winkelpanden krijgen zonodig een andere bestemming om leegstand en overbewinkeling tegen te gaan en zo compacte binnensteden te creëren. Voor winkelbedrijven is duidelijkheid hierover van belang om te besluiten of zij zich wel of niet willen vestigen in een stad.

De vervolgagenda bouwt voort op dit werk, op de opgedane inzichten en op de resultaten van de afgelopen jaren. Dit vraagt om lef en samenwerking van vastgoedpartijen en detailhandel, maximale inzet van gemeenten en een regierol van provincies. Steden als Schiedam en Hardenberg lopen bij deze ontwikkelingen voorop en laten zien dat een gezamenlijke aanpak werkt. De komende tijd wordt bekeken hoe deze aanpak ook door andere gemeenten kan worden overgenomen.

Om de retailsector economisch gezond en toekomstbestendig te maken moet fors worden geïnvesteerd in innovatie en het vergroten van de kennis en kunde van werknemers en werkgevers om toegerust te zijn voor de veranderingen die op de sector afkomen. In Roermond en Den Haag wordt op dit vlak al druk geëxperimenteerd met onder andere Living Labs. Het team dat zich gaat inzetten voor de vervolgagenda zal eraan bijdragen dat de kennis die hier wordt opgedaan landelijk kan worden toegepast.

 

Partners van de Retailagenda

 

 

 

De belangrijkste partners van de vervolgagenda zijn, Detailhandel Nederland, INretail, IVBN, IPO, Platform 31, Vakcentrum en VNO-NCW. De partijen leveren met ingang van 1 januari 2018 voor een periode van 2 jaar de menskracht en de financiële middelen om met een gezamenlijk team te werken aan de vervolgagenda. Net als de afgelopen 2 jaar zal het team partijen bij elkaar brengen en kennis en expertise uit de markt inschakelen.

 

Bron: Rijksoverheid

Deel dit nieuwsbericht
|

Laatste Nieuws

eLoket voor Informatieplicht energiebesparing open | Webinar 19 maart 19.00 uur

19-3-2019

Alle bedrijven die per jaar vanaf 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas (equivalent) verbruiken, hebben de plicht hun genomen energiebesparende maatregelen voor 1 juli 2019 te rapporteren. Met deze informatieplicht willen de overheid en het bedrijfsleven energie besparen stimuleren. Zo krijgt ook de CO2-reductie in Nederland een impuls. De rapportages kunnen sinds 28 februari 2019 in eLoket bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland worden ingediend.

 

Met het stappenplan informatieplicht energiebesparing controleert u of uw organisatie aan de informatieplicht moet voldoen. 

 

eLoket en webinar
Het formulier in eLoket voor de rapportage van de informatieplicht is inmiddels geopend. Vanavond om 19.00 uur is er een webinar over het informatieplichtformulier in eLoket: https://www.rvo.nl/actueel/evenementen/webinar-informatieplicht-energiebesparing.

 

Voor meer informatie over de informatieplicht verwijzen wij u graag naar www.rvo.nl/informatieplicht.

Lees meer

Nieuw: VGM NL juridisch loket COG èn Woningen | gratis eerstelijns juridisch advies voor VGM NL leden

15-3-2019

VGM NL biedt haar leden gratis eerstelijns juridisch advies aan. VGM NL werkt hiervoor samen met verschillende deskundige partijen. Voor juridische vragen over Woningen werkt VGM NL vanaf heden samen met VBTM. Voor juridische vragen over Commercieel Onroerend Goed (Kantoren, Winkels en bedrijfsruimte) werken we opnieuw samen met NautaDutilh. De kennis en ervaring stellen de aangesloten advocatenkantoren beschikbaar door in gratis 10-minutengesprekken adviesvragen van VGM NL leden te behandelen.

 

Heeft beantwoording van de vraag meer tijd nodig dan kan een dossier geopend worden. De aangesloten kantoren bieden hun diensten aan tegen gereduceerde tarieven.

Lees meer

Column Eric Verwey | Vastgoedmarkt - 'De vele gezichten van privacy'

15-3-2019

Het zal niemand ontgaan zijn dat sinds 25 mei 2018 de Algemene Verordening Gegevensbescherming, kortweg de AVG, van toepassing is. In de hele EU geldt sindsdien dezelfde privacywetgeving. In de basis, een goede ontwikkeling, vind ik.

 

We kennen allemaal de voorbeelden waarbij op grote schaal misbruik is gemaakt van persoonsgegevens. Ik denk aan de Facebook-data die Cambridge Analytica zonder toestemming verkocht om de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden. Ook denk ik aan de gedragsgegevens van 300.000 werkplekken die Microsoft verzamelde via Microsoft Office of aan Twitter, omdat het bedrijf weigert informatie te verstrekken aan de Ierse toezichthouder over hoe het gebruikers volgt wanneer zij op verkorte links in tweets klikken.

 

Maar ook dichter bij huis wordt misbruik gemaakt van persoonsgegevens. Zzp’ers zijn verplicht persoonlijke gegevens te vermelden bij hun inschrijving bij de KvK. Woonadressen die die zelfde KvK vervolgens aan jan en alleman doorverkoopt. Begin deze week kwam het goede nieuws dat de KvK, onder druk van onder andere de Autoriteit Persoonsgegevens, stopt met het massaal verkopen van deze persoonsgegevens.

 

Kortom, bescherming van de privacy van burgers is een goed zaak, toch?

Een andere kant van de privacy wetgeving, waar we sinds de AVG mee worden geconfronteerd, is de bescherming die het burgers, die kwaad willen, biedt. Burgemeester Aboutaleb geeft aan dat privacyregels de aanpak van drugscriminaliteit hinderen. Als een crimineel verhuist van Rotterdam naar Groningen mag hij zijn collega in het Noorden niet informeren.

 

Ook in onze dagelijkse praktijk binnen het vastgoedmanagement lopen we tegen grenzen van de AVG aan. Bij de screening van een potentiele huurder moeten we vaststellen of de gegevens die worden verstrekt juist zijn. Huurt iemand al bij ons en er blijkt toch iets mis te gaan, kunnen we niet meer aantonen dat we zorgvuldig hebben gescreend omdat we die gegevens, zodra de huurovereenkomst is getekend, moeten vernietigen.

 

Nu de AVG bijna een jaar van toepassing is, blijkt hoe de wet in de praktijk functioneert.

 

In de basis goed. Grote misstanden, die zelfs onze democratie kunnen beïnvloeden, worden internationaal aangepakt. In de dagelijkse praktijk mag het echter geen dekmantel zijn voor crimineel gedrag.

 

De twee gezichten van privacywetgeving ontgaan ook de Kamerleden niet. Gisteren heb ik deelgenomen aan een rondetafelgesprek van de commissie BZK over woonfraude. Daar is besproken dat de sector instrumenten, ook met betrekking tot de AVG, moet hebben om haar werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren. Nu is het afwachten hoe dit verder in het politieke debat wordt opgepakt.

 

We zijn er nog niet, niet in de praktijk en niet in de politiek, maar we blijven ons inzetten voor de privacy van onze huurders en het voorkomen van misstanden.

Lees meer
498_Banner_mailinglijst.jpg