Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

RSS feedRSS feed Dé belangenbehartiger voor Vastgoed- en VvE managers in Nederland
Zoek in de ledenlijst
Alle VGM NL leden

Zoek een event

Column VGM NL voorzitter Eric Verwey | Vastgoedmarkt - ‘Op de lift wachten? … Maak hoogbouw weer bereikbaar!’

28-9-2020
Enkele weken geleden had ik een afspraak op de 27ste verdieping van een iconisch gebouw. Nu is mijn conditie best goed, maar met de trap naar boven is een training waarvoor eerder vertrek van huis noodzakelijk is. Had ik het maar gedaan, want alhoewel veel mensen thuiswerken, stond ik ruim twintig minuten te wachten voordat ik met de lift naar mijn afspraak kon, blogt Eric Verwey.
In die tijd heb ik toegezien wat er om mij heen gebeurde. Er was sprake van een geordende, Engels aandoende, lange wachtrij van mensen die allemaal keurig op anderhalve meter hun geduld op de proef stelden. Na een korte aarzeling, zal ik blijven wachten, of ga ik weg?, ben ik achteraan aangesloten. Gedurende de wachttijd was ik bezig om lekker te observeren. De meeste mensen die net als ik met de lift naar boven moesten, kwamen uit het openbaar vervoer vermoedde ik. Het mondkapje, dat in het ov wel verplicht is, droegen ze voor neus en mond, nonchalant om hun hals of het werd in de tas gedaan. In gebouwen is het in Nederland namelijk niet verplicht een mondkapje te dragen, dus doen wij dat niet.

 

Beperkte liftcapaciteit

De liftcapaciteit is door de maatregelen met 75 procent gereduceerd. Daar waar je normaal met dertien personen de lift in mag (of 1.000 kilo), is het nu beperkt tot twee (met anderhalve meter sticker op de vloer). Het zijn nou eenmaal de wetten en regels waar we ons met z’n allen aan moeten houden om het coronavirus terug te dringen.Toch vraag ik mij af wat een lift nu anders maakt dan ander transport, bijvoorbeeld per tram, trein, metro of vliegtuig? Verticaal transport heet het in het jargon. Uit onderzoek op de site van RIVM blijkt dat een mondkapje verplicht is voor elk vervoersmiddel van A naar B, waarbij je onvoldoende afstand kan houden. Is er qua besmettingsgevaar veel onderscheid? Nou nee, zou ik zeggen. Dus wij staan braaf te wachten om wellicht iets wat niet strikt noodzakelijk is?

 

Vuistregel

Nee, zo extreem wil ik het ook niet stellen, want de vraag voorleggend aan deskundigen (wie is dat niet?) leert wel dat niemand het weet. Het Rijksvastgoedbedrijf heeft in juli een vuistregel opgesteld hoe je de liftcapaciteit kan bepalen in kantoorgebouwen. Papier is geduldig. Maar wat doen wij met voortschrijdend inzicht? Want waarom mogen wij soms wel uren in een trein of vliegtuig zitten met een mondkapje op en waarom mogen wij vervolgens niet dertig seconden in een lift met datzelfde kapje? Tsja, goed punt, wij gaan overleggen…

 

Investeren in luchtcirculatie

Dan de luchtcirculatie; wetende dat er goede luchtbehandeling in de lift mogelijk is met kastjes op de kooi, zodat de aerosolen continu worden gefilterd, lijkt het mij dat wij snel hierin moeten investeren. Bovendien mag voor nieuwbouwcomplexen ook naar de capaciteit worden gekeken en zo hier en daar, waar mogelijk, een paar liftjes bij worden geplaatst. Het is volstrekt onacceptabel dat wij nu nog gebouwen ontwerpen met onvoldoende liftcapaciteit, zodat het bezoeken van dergelijke panden al op voorhand een obstakel op zich is.

 

Mogelijkheden optimaal benutten

Ik realiseer mij uiteraard dat de maatregelen waar we ons met z’n allen aan houden noodzakelijk zijn om te voorkomen dat er voor de tweede keer een bijna onmogelijke taak bij de zorg komt te liggen. Dat kwetsbare mensen in quarantaine moeten en dat jongeren thuis moeten studeren en feestjes uit moeten stellen. Maar laten we ook kansen en mogelijkheden, die er misschien zijn op basis van ervaring en onderzoek, optimaal benutten. Werken aan gezond en veilig vastgoed, niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst.Alleen dan krijgen we samen corona onder controle én wordt hoogbouw (wellicht) weer goed bereikbaar.
Deel dit nieuwsbericht
|

Actueel Vastgoed management Nieuws

Archief Vastgoed management Nieuws

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45

Laatste Nieuws

Gemeente Amstelveen helpt kantoorpanden met behalen energielabel C

25-8-2021

Om de Amstelveense kantorenmarkt up-to-date te houden ondersteunt de gemeente pandeigenaren bij het behalen van het Energielabel C. Zo zijn er voor de vroege aanmelders 50 gratis energie quickscans beschikbaar.

 

Wilt u in aanmerking komen voor een quick scan dan kunt u zich melden bij de Klimaatroute; info@klimaatroute.nl of via telefoonnummer (020) 700 94 38.

 

Meer informatie over Energielabel C vindt u op de website van de RVO. Daar vindt u tevens een Beslisboom en Praktijksituaties die u verder kunnen helpen bij het zetten van de juiste stappen.

LEES MEER>>

Lees meer

Vastgoedmanagers ondertekenen Convenant Vroegsignalering schulden met NVVK

23-8-2021

VGM NL heeft zich aangesloten bij het Landelijk Convenant Vroegsignalering. Het convenant vergemakkelijkt de samenwerking tussen verhuurders en gemeenten. Verhuurders geven zorgelijke betalingsachterstanden vanaf 1 januari 2021 door aan de gemeente waar de huurder woont.

 

Sander Groot, VGM NL voorzitter: “Vastgoedmanagers innen, in opdracht van veel private en particuliere verhuurders, de woninghuur. Een logisch gevolg van de uitbesteding van deze werkzaamheden is dat ook VGM NL het Landelijk Convenant Vroegsignalering samen met NVVK ondertekent. Vastgoedmanagers hebben, in overleg met hun opdrachtgevers, gewerkt aan een standaard uitvoeringsinstructie voor deze nieuwe gemeentelijke wetgeving met betrekking tot schuldhulpverlening. Hierbij is gebleken dat melding van huurachterstanden bij gemeenten een onderdeel is van het debiteurenbeheer en daarmee integraal onderdeel is gaan uitmaken van de dienstverlening van de vastgoedmanager. De andere signaal partners kennen een dergelijk uitbestedingsmodel niet. De leden van VGM NL hebben unaniem ingestemd met het voorstel om, ook als VGM NL, het Landelijk Convenant Vroegsignalering te ondertekenen.”

 

NVVK, de branchevereniging voor schuldhulpverlening, beschermingsbewind en sociaal bankieren, heeft samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en relevante vaste lasten-partners (waaronder IVBN, Kences en Vastgoed Belang) het Landelijk Convenant Vroegsignalering ontwikkeld om mensen met financiële zorgen eerder in beeld te krijgen. 

 

Hieronder treft u het persbericht. Neem voor meer informatie contact op met Ilse Kaandorp, VGM NL, M 06 10 892 507, E i.kaandorp@vgm.nl.

Lees meer

Internetconsultatie wijzigingsregeling Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (SEEH)

30-7-2021

De Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) wordt gewijzigd door een nieuwe subsidiecategorie toe te voegen. Deze nieuwe subsidiecategorie maakt het voor verenigingen met een eigen parkeergelegenheid mogelijk om subsidie aan te vragen voor advies voor de aanleg van één of meer oplaadpunten (bij VvE's).

 

De wijzigingsregeling is vandaag in consultatie gegaan. Er kan gereageerd worden op de internetconsultatie SEEH tot en met 9 september 2021. Ook is het mogelijk uw input aan VGM NL aan te leveren voor 25 augustus 2021 via: uitvraag_vve@vgm.nl.

 

Hieronder treft u de conceptregeling en toelichting.

Lees meer
498_Banner_mailinglijst.jpg