Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

RSS feedRSS feed Dé belangenbehartiger voor Vastgoed- en VvE managers in Nederland
Zoek in de ledenlijst
Alle VGM NL leden

Zoek een event

Column VGM NL voorzitter Eric Verwey | Samenwerking is keihard nodig in de vastgoedketen

24-11-2020

Dinsdag vond een historische gebeurtenis plaats. Vier astronauten aan boord van de ruimtecapsule Crew Dragon Capsule van Elon Musks ruimtevaartbedrijf SpaceX zijn aangekomen bij het Internationaal Ruimtestation ISS. Voor het eerst heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een bemande missie uitbesteed aan een particulier bedrijf. Over zes maanden worden de astronauten afgelost door vier collega's die eveneens met een Crew Dragon Capsule naar het ISS worden gebracht.


Waarom zou NASA de bouw en lancering van een ruimtecapsule overlaten aan SpaceX van Elon Musk? Omdat partnership tussen verschillende organisaties juist kan leiden tot maximaal rendement. NASA is een onafhankelijk agentschap van de federale overheid in de VS, verantwoordelijk is voor het Amerikaanse civiele ruimtevaartprogramma. SpaceX is een innovatief Amerikaans bedrijf dat commerciële, herbruikbare lanceerraketten ontwikkelt. Andere cultuur, andere werkwijze, andere mensen en toch heeft NASA de bouw en lancering van een ruimtecapsule aan SpaceX met succes uitbesteed. Een partnership waarin men elkaar aanvult, uitdaagt, lol heeft en respecteert. Dat leidt tot top producten, maatschappelijk rendement voor NASA en commercieel succes voor SpaceX … en natuurlijk prestige voor, mijn held, Elon ..… maar dat terzijde.


Dichter bij huis heb ik hier ruimte om twee voorbeelden aan te halen waarin de samenwerking naar analogie van het succes van SpaceX en NASA ook beter kan. De eerste is de nieuwbouw van woningen. Door betere afstemming van publiek en privaat rechterlijke partijen kunnen we veel meer woningen bouwen in een tijd dat wij helaas al spreken over woningnood! Die samenwerking is keihard nodig, want de nieuwe plannen van minister Ollongren met een stapeling van maatregelen en overregulering lost totaal niets, maar dan ook werkelijk niets, op! Het werkt averechts en is contraproductief.


Een ander punt wat wij uit het voorgaande leren is dat uitbesteden aan specialisten betere rendementen kan opleveren. Door op een juiste wijze gebruik te maken van de kennis en alle basisprocessen te standaardiseren kan de volledige focus op de klant, lees huurder/bewoner, gericht worden en daar gaat het immers om. Daar wordt dan de hele keten beter van. Maar daarvoor moeten wij eerst de relatie veranderen van opdrachtnemer/opdrachtgever naar partnerships. Partnerships zijn op basis van vertrouwen, waarin we recht doen aan elkaars kwaliteiten, gezamenlijke doelen hebben vastgesteld en elkaar respecteren. Hiermee kunnen wij de markt veranderen waarbij het uiteindelijke verschil bij zowel huurder, belegger en vastgoedmanager tot uiting komt.


VGM NL wil best wel een aanjager worden op het gebied van vastgoed- en VVE management. Het gesprek faciliteren tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers om gezamenlijk tot nieuwe, innovatieve uitbestedingsmodellen te komen. De specialisten uit de keten uitdagen om basisprocessen te inventariseren en de organisatie van die processen af te stemmen. Dan komt er tijd en ruimte om de huurder en het gebouw echt centraal te stellen en de dienstverlening aan onze klanten op een hoger niveau te brengen. Als we instaat zijn in de vastgoedketen, gezamenlijk, de strategische keuze te maken om van elkaars kennis en kracht gebruik te maken in plaats van alles op een eigen wijze te organiseren, staan we aan de vooravond van een enorme kwaliteitsslag in de gehele keten.

Ik sta nog steeds met beide benen op de grond, maar deze vormen van samenwerkingen moeten toch eenvoudiger te organiseren zijn dan waar het te maken heeft met het lanceren van een ruimteraket? Maar wellicht is het te eenvoudig, dan gaan zaken immers soms lastiger.


Eric Verwey, Voorzitter VGM NL

Deel dit nieuwsbericht
|

Actueel Vastgoed management Nieuws

Archief Vastgoed management Nieuws

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45

Laatste Nieuws

Onno Breur winnaar VGM NL Award 2020

23-12-2020
83556_VGM-NL-Awardklein.jpg

In 2019, het jaar van ons tweede lustrum, zijn wij de traditie gestart om jaarlijks een VGM NL Award uit te reiken. Daarmee zetten wij een persoon die, met oog voor het collectief belang, vasthoudend, met commitment en continuïteit een opvallende bijdrage aan VGM NL heeft geleverd, in de spotlight. Dit jaar gaat de VGM NL Award naar Onno Breur

 

Wij feliciteren Onno Breur van harte met het winnen van de VGM NL Award 2020!

Lees meer

Kamerbrief over vaststelling maximale huurverhoging 2021

21-12-2020

Minister Ollongren heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de maximale huurverhoging per 1 juli 2021. Eerder heeft de minister aangekondigd de jaarlijkse huurverhoging in de sociale huursector en de vrije huursector vanaf 2021 te willen maximeren op inflatie + 1 procentpunt. In de verzonden Kamerbrief schetst de minister wat dit betekent voor de sociale en vrije huursector.

 

KAMERBRIEF>>

Lees meer

VGM NL Benchmark: Servicekosten stijgen met 3,5% in 2019, vastgoedmanagers rekenen sneller en accuraat af

18-12-2020
83551_SK-benchmark-2020klein.jpg

VGM NL heeft de gemiddelde servicekosten kantoren berekend gebaseerd op de afrekening over het jaar 2019. In deze benchmark – VGM NL Benchmark Servicekosten kantoren 2020 – zijn 364 objecten opgenomen met een totale oppervlakte van 2,7 miljoen m2. Het resultaat is een lichte stijging van 3,5%. Gemiddeld waren er 129 dagen nodig om de servicekostenafrekening naar de huurder te sturen, 52 dagen sneller dan vorig jaar.

RAPPORTAGE>>

 

Lees meer
498_Banner_mailinglijst.jpg