Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

RSS feedRSS feed Dé belangenbehartiger voor Vastgoed- en VvE managers in Nederland
Zoek in de ledenlijst
Alle VGM NL leden

Zoek een event

Wijzigingen Huurcommissie

Per 1 januari 2019 gaat er het nodige wijzigen bij de Huurcommissie. Deze wijzigingen hebben flinke impact op de Verhuurders en daarmee ook op onze leden die zich met Huurwoningen bezig houden. Onderstaand treft u de wijzigingen puntsgewijs aan. Voor de volledige tekst verwijzen we u naar Notitie van de Huurcommissie.

1. Liberalisatiegrens
De liberalisatiegrens is de afgelopen drie jaar bevroren geweest op € 710,68. Met ingang van 1-1-2019 wordt de liberalisatiegrens verhoogd naar € 720,42. 

Het is daarom zaak om binnen uw beheerportefeuille na te gaan of er markthuren zijn tussen € 710,68 en € 720,42. Bij verhuringen na 31-12-2018 zijn deze huurcontracten niet meer geliberaliseerd en moet er ook verhuurdersheffing voor worden betaald.

2. Huurcommissie

a. Financiering
Op dit moment wordt de Huurcommissie betaald door de Rijksoverheid + leges. De leges bedragen € 25 voor de huurder en de particuliere verhuurder en € 450 voor een verhuurder als die een rechtspersoon is. Dat gaat veranderen. Verhuurders die meer dan 50 woningen (onder de liberalisatiegrens) hebben, krijgen een verhuurdersbijdrage per woning in bezit, ongeacht het aantal zaken bij de Huurcommissie. Per zaak moet de huurder € 25 betalen en de verhuurder (particulier en rechtspersoon) € 300. Degene die wint krijgt zijn geld terug.

b. Gedifferentieerd tarief
Nieuw is dat een verhuurder die binnen drie jaar meer dan één keer in het ongelijk gesteld wordt inzake een geschil over de aanvangshuur of all-in huur, een extra heffing moet betalen. De tweede keer zijn de leges € 700 en de derde keer € 1.400. Van groot belang is dus dat de juiste (juridische) verhuurder als partij wordt aangemerkt. Dus niet de vastgoedmanager, maar de verhuurder volgens het huurcontract. Dit kan betekenen dat je onverwacht met hoge legeskosten geconfronteerd wordt als een andere vastgoedmanager voor dezelfde eigenaar elders in het land al eens een zaak heeft verloren.

c. Bemiddeling
De huurcommissie gaat meer dan vroeger proberen om een zaak door bemiddeling op te lossen. Als een bemiddeling slaagt, dan zal het onderhandelingsresultaat in een vaststellingsovereenkomst worden neergelegd. Op dat moment wordt de zaak gesloten en is er door geen van beide partijen leges verschuldigd.

d. Klachtenbehandeling
Nieuw is dat een huurder een klacht bij de Huurcommissie kan neerleggen over de “producten en dienstverlening” van de verhuurder. Dat is een vrij vaag begrip. Uit gesprekken met de Huurcommissie blijkt dat de Huurcommissie eerst gaat kijken of er bij de verhuurder een klachtprocedure is en of die procedureel goed gevolgd is. Daarna kan de Huurcommissie ook inhoudelijk naar de klacht kijken. Klachten over toewijzen van woningen en incassoprocedure bij wanbetaling zijn uitgesloten. Wanneer een klacht wordt toegewezen, volgt wel een legesveroordeling, maar verder dan dat gaat het niet. De Huurcommissie kan de verhuurder niet dwingen om zijn besluit te herzien. Waarschijnlijk zal een klacht over de beheerder door de Huurcommissie worden gezien als een klacht tegen de verhuurder. Daar zijn nog geen harde uitspraken over.

e. Uitspraken bij geliberaliseerde contracten
De Huurcommissie krijgt ook de bevoegdheid om een klacht van de huurder van geliberaliseerde contracten te behandelen, maar alleen als beide partijen daarom vragen. Het is de verwachting dat weinig verhuurders hieraan zullen willen meewerken, al was het maar vanwege de hoge legeskosten.

f. Voorschot of leges?
Niet nieuw maar voor sommigen onduidelijk is de wijze en tijdstip van betalen. De indiener van een zaak moet het legesbedrag als voorschot betalen aan de Huurcommissie. Dus als de vastgoedmanager de Huurcommissie vraagt om een uitspraak te doen bij bijvoorbeeld een huurder die een bezwaarschrift tegen de huurverhoging heeft ingediend, dan moet de vastgoedmanager (rechtstreeks aan de Huurcommissie) het voorschot betalen. Doet u dat niet (op tijd), dan hebt u de zaak op voorhand verloren. U kunt dan het hele traject van huurverhoging (opnieuw aanzeggen etc) van voor af aan opnieuw opstarten. Uiteindelijk is degene die de zaak verliest de leges verschuldigd. Aangezien het voorschot even hoog is als de leges, volgt er geen verrekening meer. Mocht de huurder een zaak hebben aangespannen (bijvoorbeeld een verzoek om huurverlaging) en de huurder wint, dan zal de Huurcommissie achteraf de leges bij de verhuurder in rekening brengen. De huurder krijgt zijn € 25 voorschot terug en de verhuurder krijgt (dit keer via het CJIB uit Leeuwarden) een rekening van de legeskosten.


Laatste Nieuws

Djiena Raghoenath in dienst getreden als bureaumedewerker VGM NL

19-10-2020
83471_Djienaklein.jpg

Djiena Raghoenath ondersteunt vanaf 19 oktober 2020 het VGM NL bureau voor 3 dagen in de week (maandag, dinsdag en donderdag). Djiena gaat met veel enthousiasme aan de slag als bureaumedewerker van VGM NL. Zij gaat de vereniging ondersteunen op het gebied van secretarieel, financieel en administratieve werkzaamheden. Welkom Djiena bij VGM NL!

Lees meer

Boek ‘Vervolg Boek 5 BW van de toekomst’ - Het ontwerpvoorstel appartementsrechten

2-10-2020
83462_Boek-VvEklein.jpg

De Werkgroep Modernisering Appartementsrecht Nederland (WMANL) heeft het boek ‘Vervolg Boek 5 BW van de toekomst’ uitgegeven. In dit boek presenteert de WMANL de ontwerpwetsvoorstellen ter verbetering van het appartementsrecht. 

 

Bestuurslid René Brinkhuijsen maakt deel uit van de WMANL en neemt al geruime tijd, namens VGM NL, deel aan overleggen met stakeholders en de overheid. Mede op basis van de inbreng van René is het belang van de VvE manager in de concrete voorstellen tot wetswijziging meegenomen.

 

De opgenomen ontwerpwetsvoorstellen biedt een flinke aanzet voor de discussie over de toekomst van de appartementswetgeving, waaronder de besluiten met betrekking tot (groot)onderhoud, energiebesparing (laadpalen en zonnepanelen), mobiliteit, Wmo-voorzieningen en de financiering ervan.

 

Meer lezen over de uitwerking van mogelijke wijzigingen in de appartementenwetgeving? Het boek is nu te bestellen via https://www.sdu.nl/shop/vervolg-boek-5-bw-van-de-toekomst.html

Lees meer

Noodwetgeving functioneren van VvE’s voor onbepaalde tijd van toepassing

1-10-2020
83443_VvE2klein.jpg

De speciale noodwetgeving waardoor het voor Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) mogelijk is om digitaal en/of door middel van een videoverbinding te vergaderen en besluiten te nemen is voor onbepaalde tijd verlengd. Voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat, indien het voornemen bestaat deze tijdelijke voorziening te laten vervallen, dit ten minste twee maanden voorafgaande aan de vervaldatum zal worden aangekondigd. Daarmee wordt voorkomen dat belanghebbenden die in hun planning uitgaan van de gelding van een tijdelijke maatregel, verrast worden door het uitblijven van een verlengingsbesluit of door een tussentijdse intrekking.

 

VGM NL Bestuurslid René Brinkhuijsen: “Het is van groot belang dat bij VvE’s, ook nu de coronacrisis langer aanhoudt, de dagelijkse gang van zaken gewoon door kan gaan. Dit is mogelijk dankzij dit verlengingsbesluit.”

 

Publicatie in het Staatsblad met in de toelichting informatie over de ‘verlenging, tenzij’ regeling: https://www.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-364.html

 

Hieronder treft u het persbericht.

Lees meer
498_Banner_mailinglijst.jpg