Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

RSS feedRSS feed Dé belangenbehartiger voor Vastgoed- en VvE managers in Nederland
Zoek in de ledenlijst
Alle VGM NL leden

Zoek een event

Wijzigingen Huurcommissie

Per 1 januari 2019 gaat er het nodige wijzigen bij de Huurcommissie. Deze wijzigingen hebben flinke impact op de Verhuurders en daarmee ook op onze leden die zich met Huurwoningen bezig houden. Onderstaand treft u de wijzigingen puntsgewijs aan. Voor de volledige tekst verwijzen we u naar Notitie van de Huurcommissie.

1. Liberalisatiegrens
De liberalisatiegrens is de afgelopen drie jaar bevroren geweest op € 710,68. Met ingang van 1-1-2019 wordt de liberalisatiegrens verhoogd naar € 720,42. 

Het is daarom zaak om binnen uw beheerportefeuille na te gaan of er markthuren zijn tussen € 710,68 en € 720,42. Bij verhuringen na 31-12-2018 zijn deze huurcontracten niet meer geliberaliseerd en moet er ook verhuurdersheffing voor worden betaald.

2. Huurcommissie

a. Financiering
Op dit moment wordt de Huurcommissie betaald door de Rijksoverheid + leges. De leges bedragen € 25 voor de huurder en de particuliere verhuurder en € 450 voor een verhuurder als die een rechtspersoon is. Dat gaat veranderen. Verhuurders die meer dan 50 woningen (onder de liberalisatiegrens) hebben, krijgen een verhuurdersbijdrage per woning in bezit, ongeacht het aantal zaken bij de Huurcommissie. Per zaak moet de huurder € 25 betalen en de verhuurder (particulier en rechtspersoon) € 300. Degene die wint krijgt zijn geld terug.

b. Gedifferentieerd tarief
Nieuw is dat een verhuurder die binnen drie jaar meer dan één keer in het ongelijk gesteld wordt inzake een geschil over de aanvangshuur of all-in huur, een extra heffing moet betalen. De tweede keer zijn de leges € 700 en de derde keer € 1.400. Van groot belang is dus dat de juiste (juridische) verhuurder als partij wordt aangemerkt. Dus niet de vastgoedmanager, maar de verhuurder volgens het huurcontract. Dit kan betekenen dat je onverwacht met hoge legeskosten geconfronteerd wordt als een andere vastgoedmanager voor dezelfde eigenaar elders in het land al eens een zaak heeft verloren.

c. Bemiddeling
De huurcommissie gaat meer dan vroeger proberen om een zaak door bemiddeling op te lossen. Als een bemiddeling slaagt, dan zal het onderhandelingsresultaat in een vaststellingsovereenkomst worden neergelegd. Op dat moment wordt de zaak gesloten en is er door geen van beide partijen leges verschuldigd.

d. Klachtenbehandeling
Nieuw is dat een huurder een klacht bij de Huurcommissie kan neerleggen over de “producten en dienstverlening” van de verhuurder. Dat is een vrij vaag begrip. Uit gesprekken met de Huurcommissie blijkt dat de Huurcommissie eerst gaat kijken of er bij de verhuurder een klachtprocedure is en of die procedureel goed gevolgd is. Daarna kan de Huurcommissie ook inhoudelijk naar de klacht kijken. Klachten over toewijzen van woningen en incassoprocedure bij wanbetaling zijn uitgesloten. Wanneer een klacht wordt toegewezen, volgt wel een legesveroordeling, maar verder dan dat gaat het niet. De Huurcommissie kan de verhuurder niet dwingen om zijn besluit te herzien. Waarschijnlijk zal een klacht over de beheerder door de Huurcommissie worden gezien als een klacht tegen de verhuurder. Daar zijn nog geen harde uitspraken over.

e. Uitspraken bij geliberaliseerde contracten
De Huurcommissie krijgt ook de bevoegdheid om een klacht van de huurder van geliberaliseerde contracten te behandelen, maar alleen als beide partijen daarom vragen. Het is de verwachting dat weinig verhuurders hieraan zullen willen meewerken, al was het maar vanwege de hoge legeskosten.

f. Voorschot of leges?
Niet nieuw maar voor sommigen onduidelijk is de wijze en tijdstip van betalen. De indiener van een zaak moet het legesbedrag als voorschot betalen aan de Huurcommissie. Dus als de vastgoedmanager de Huurcommissie vraagt om een uitspraak te doen bij bijvoorbeeld een huurder die een bezwaarschrift tegen de huurverhoging heeft ingediend, dan moet de vastgoedmanager (rechtstreeks aan de Huurcommissie) het voorschot betalen. Doet u dat niet (op tijd), dan hebt u de zaak op voorhand verloren. U kunt dan het hele traject van huurverhoging (opnieuw aanzeggen etc) van voor af aan opnieuw opstarten. Uiteindelijk is degene die de zaak verliest de leges verschuldigd. Aangezien het voorschot even hoog is als de leges, volgt er geen verrekening meer. Mocht de huurder een zaak hebben aangespannen (bijvoorbeeld een verzoek om huurverlaging) en de huurder wint, dan zal de Huurcommissie achteraf de leges bij de verhuurder in rekening brengen. De huurder krijgt zijn € 25 voorschot terug en de verhuurder krijgt (dit keer via het CJIB uit Leeuwarden) een rekening van de legeskosten.


Laatste Nieuws

ROZ brengt model clausules uit i.v.m. Label C-verplichting Kantoorruimte

23-5-2019

De Raad voor Onroerende Zaken (ROZ) heeft een nieuwe Duurzaamheid/Green lease bepaling vastgesteld voor het ROZ-model Kantoorruimte 2015 in verband met de Label C-verplichting voor kantoren per 1 januari 2023.

 

Deze nieuwe modelclausules kunnen in de bijzondere bepalingen van het contract worden opgenomen en verhuurder en huurder kunnen m.b.t. deze clausules afspraken maken hoe zij op tijd aan de Label C-verplichting voor kantoren kunnen voldoen. Het nieuwe artikel voorziet ook in de informatieplicht energiebesparing waaraan de drijver van een inrichting (huurder of verhuurder) uiterlijk 1 juli 2019 moet voldoen.

 

Voor bovengenoemde documenten verwijzen wij u graag naar de website van de ROZ.

Lees meer

VGM NL BusinessBorrel | PROVADA | 4 juni 16.00 uur - u bent van harte welkom!

20-5-2019
83096_Banner-BusinessBorrel-klein.jpg

Wij nodigen u met veel plezier uit voor een feestelijke borrel op dinsdag 4 juni 2019 van 16.00 tot 18.00 uur op de PROVADA* in de Amsterdam RAI. U en uw collega's zijn van harte welkom op de stand van Cushman & Wakefield (hal 10, stand 11), onze gastheer van dit jaar.

 

2009 - 2019 VGM NL 10 jaar: Wie jarig is trakteert!
VGM NL viert dit jaar haar 10e verjaardag en wie jarig is trakteert! Onder het motto: VGM NL geeft kennis de ruimte! organiseert VGM NL verschillende activiteiten.

 

Maak kans op een LuchtballonVaart
Kom dinsdag 4 juni vóór 17.00 uur uw visitekaartje in de mand doen en maak kans op een unieke ballonvaart. Om 17.15 uur wordt de gelukkige hoogvlieger bekend gemaakt.

 

Het VGM NL bestuur en bureau kijken ernaar uit u dit jaar (weer) te begroeten, samen met u te proosten op ons 10-jarig bestaan en bij te praten over actualiteiten.

Tot ziens op de PROVADA!

 

<< AANMELDEN >>

Lees meer

Persbericht VGM NL: Onderzoek Heyday FM/Solved te beperkt voor representatieve uitspraken

20-5-2019

Nieuwegein, 20 mei 2019 - De bij VGM NL aangesloten vastgoedmanagers herkennen het beeld niet dat – op basis van zeer beperkte respons - wordt geschetst in het bericht over de kwaliteit van de dienstverlening van vastgoedbeheerders aan zakelijke huurders (Heyday FM/Solved, d.d. 16 mei jl.).

De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op de respons van 133 zakelijke huurders. VGM NL leden beheren gezamenlijk 10,8 miljoen m2 commercieel onroerend goed, verdeeld over 1157 winkels, 787 kantoren en 647 bedrijfsruimten, in totaal 2591 zakelijk, over het algemeen tevreden, huurders (bron: VGM NL Database).

 

‘Deze respons op de enquête is, naar onze mening, veel te beperkt om representieve uitspraken op te baseren en is daarmee schadelijk voor de beroepsgroep’, zegt VGM NL directeur Ilse Kaandorp. ‘Daarbij komt dat het niet duidelijk is of het over single tenant of multi tenant gebouwen gaat. Ook kan iedereen de enquête (meerdere keren) invullen, er is niet gericht uitgevraagd. Hierdoor kunnen vraagtekens bij de betrouwbaarheid van het onderzoek worden gezet. Het feit dat er slechts door 133 huurders is gereageerd, terwijl de vragenlijst nog steeds openstaat, geeft aan dat de belangstelling van zakelijke huurders voor deze enquête heel klein is. We weten niet of de specifieke vastgoedmanagers leden zijn van VGM NL. En ook weten we niet over hoeveel veschillende verhurende partijen het werkelijk gaat. Al met al is het onderzoek in onze ogen niet duidelijk genoeg.’

 

Wel vinden wij het als VGM NL – de branchevereniging voor vastgoed- en VvE-managers - jammer dat huurders niet tevreden zijn met de dienstverlening van een aantal beheerders. VGM NL streeft ernaar dat onze leden altijd een hoge dienstverlening verrichten naar hun huurders. De klanttevredenheid van zakelijke huurders wordt regelmatig door zowel vastgoedeigenaren als VGM NL vastgoedmanagers getoetst. Op basis van de informatie uit die klanttevredenheidsonderzoeken worden VGM NL vastgoedmanagers periodiek beoordeeld en wordt de dienstverlening waar noodzakelijk verbeterd.

 

VGM NL staat voor verdere professionalisering van de beroepsgroep door kennis- en datadelen. Onder andere door opleiding en training en in reactie op actuele ontwikkelingen en veranderende wet- en regelgeving. VGM NL leden maken gebruik van modelovereenkomsten en werken volgens de VGM NL Gedragscode. VGM NL is de gesprekspartner voor de politiek en de markt en werkt samen met enommeerde universiteiten en hogescholen op het gebied van onderzoek.

Lees meer
498_Banner_mailinglijst.jpg