Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

RSS feedRSS feed Dé belangenbehartiger voor Vastgoed- en VvE managers in Nederland
Zoek in de ledenlijst
Alle VGM NL leden

Zoek een event

Duurzaamheid: Laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer

Met de herziene Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) komt er een verplichting voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de private gebouwde omgeving. Doel hiervan is dat dit ten goede komt aan een bredere toepassing van elektrisch vervoer. Deze verplichting wordt vastgelegd in de Wijziging Bouwbesluit 2012 inzake implementatie 2e herziening van de richtlijn energieprestatie gebouwen.  
 
Hieruit volgt dat het vanaf 10 maart 2020 verplicht is voor nieuwe gebouwen en gebouwen die ingrijpend gerenoveerd worden: 

  • Zonder woonfunctie met meer dan 10 parkeervakken, minimaal 1 oplaadpunt voor auto’s te plaatsen en voor minimaal 20% (1 op 5) van alle parkeerplaatsen leidingdoorvoeren (loze aan te leggen; 
  • Met woonfunctie met meer dan 10 parkeervakken, leidingdoorvoeren aan te leggen voor alle parkeerplaatsen zodat op een later moment ‘eenvoudig’ oplaadpunten gerealiseerd kunnen worden. 

Daarnaast is het voor bestaande gebouwen vanaf 1 januari 2025 verplicht voor gebouwen zonder woonfunctie met meer dan 20 parkeervakken, minimaal 1 oplaadpunt voor auto’s te plaatsten. 

Deze verplichtingen zijn slechts geldig als de parkeervakken op hetzelfde perceel zijn gelegen als het gebouw en in geval van renovatie van het gebouw als de parkeergelegenheid of elektrische infrastructuur ook onderdeel is van de renovatie 

Uitzondering op deze regels is mogelijk in het geval van renovatie van het gebouw indien de kosten van het aanleggen van de oplaadpunten en/of leidingdoorvoeren meer dan 7% het totaal van de renovatiekosten bedragen. 

Kijk voor meer informatie op de website van RVO: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/gebouwen/epbd-iii 


Laatste Nieuws

De eerste VGM NL Opleidingscheques verzilverd

21-2-2020

Met de start van de VGM NL opleidingsroutes zijn ook de opleidingscheques aan de vertegenwoordigers van onze leden uitgereikt. De eerste cheques zijn inmiddels verzilverd! Op de kenniswebsite van VGM NL vindt u meer informatie en de woorwaarden. Vraag bij uw leidinggevende of deze cheque(s) binnen uw organisatie nog beschikbaar zijn.

Lees meer

Column Vastgoedmarkt VGM NL voorzitter Eric Verwey: 'Roep om regie steeds luider'

21-2-2020

De urgentie dat er op een aantal terreinen regie moet worden genomen wordt de laatste tijd pijnlijk duidelijk. De woningmarkt loopt vast door groot tekort aan woningen, gebouwen moeten massaal van het gas af, de Urgenda-uitspraak, de stikstof problematiek  en Europese wetgeving die investeringen in de laadpaalinfrastructuur voor elektrische auto’s beveelt. Een paar zaken voor de vuist weg.

 

Om binnen acceptabele termijnen tot oplossingen – of in ieder geval sterke verbeteringen – te komen is nu grote behoefte aan regie vanuit de Rijksverheid, aan een duidelijk visie en harde doelstellingen en niet aan visioenen of roepende politici. Om de woningnood te ledigen moet de minister met concrete aantallen en type woningen naar provincies komen. Provincies kunnen vervolgens coördineren en afstemmen met gemeentes. Het voor de buhne voorstellen van de bouw van ruim 25.000 woningen in Almere Pampus, zoals CDA en D66 recent deden , lijkt leuk, maar wie pakt dit op en zou dit ook binnen een 5 jaar gerealiseerd zijn? En dan te bedenken dat wij nu kampen met een tekort van bijna 300.000 woningen, waardoor dit voorstel als een schot hagel en louter politiek gewin kan worden bestempeld. Ook versnelde bouw van concrete aantallen woningen in Utrecht Rijnenburg, Amsterdam Sloterdijk, op andere locaties aan de randen van steden en buiten de Randstad zullen nationaal moeten worden benoemd om een noodzakelijk groei van het aantal woningen, voor verschillende – toekomstige –doelgroepen, te realiseren.

 

Naast de woningnood horen we ook op andere terreinen de roep om regie vanuit Den Haag. Zo riep ceo Ingrid Thijssen van netbeheerder Alliander, tijdens de presentatie van de jaarcijfers, op tot regie van de Rijksoverheid over de uitvoering van het Klimaatakkoord. Er is een Masterplan voor de uitbreiding en versterking van elektriciteitsnetten noodzakelijk nu energiebedrijven kampen met een explosieve vraag naar elektriciteit. Ik zie een duidelijk verband met de ontwikkeling van  nieuwe - gasloze - woonwijken.

 

LEES MEER >>

Lees meer

Nieuwe modelclausules ROZ tegen ondermijnende activiteiten

20-2-2020

De Raad voor Onroerende Zaken (ROZ) heeft nieuwe modelclausules gepubliceerd om ondermijnende activiteiten vanuit het gehuurde tegen te gaan. Deze nieuwe ROZ-clausules zijn vanaf heden beschikbaar op de website van de ROZ.

 

De ROZ levert hiermee een bijdrage aan maatregelen tegen het maatschappelijke probleem van ondermijning. Vanwege de toename van ondermijnende activiteiten in de samenleving wil de ROZ aan verhuurders handvatten geven om eerder en beter op te kunnen treden tegen huurders die ondermijnende activiteiten vanuit het gehuurde verrichten.

LEES MEER >>

Lees meer
498_Banner_mailinglijst.jpg