Om te voorkomen dat tijdelijk gemeentelijk vastgoed zorgt voor verloedering van de directe leefomgeving of wordt gebruikt voor criminele activiteiten is een rol weggelegd voor professionele vastgoedmanagers. Deze oproep doet VGM NL naar aanleiding van het verschenen rapport “Tijd om te verkopen” van de Rekenkamer Rotterdam.
Brancheverenging VGM NL deed al eerder een oproep voor een kwaliteitsmeting van eigen vastgoed door gemeenten. Als gemeenten zich laten ondersteunen door professionele vastgoedmanagers neemt de verloedering af door de uitvoering van tijdig noodzakelijk (technisch) onderhoud. Daarnaast neemt ook de informatie toe over het vastgoed dat de gemeenten bezit.
Uit het rapport blijkt dat in Rotterdam vastgoed niet goed wordt beheerd dat ooit is opgekocht voor gebiedsontwikkeling of al lang in het beheer is van de gemeente. Met name tijdens leegstand wordt het vastgoed niet of slecht beheerd. “De gemeenten kunnen door de inzet van vastgoedmanagers in deze tijd van economische crisis geld besparen door adequaat vastgoedbeheer”, zegt Ilse Kaandorp, directeur van VGM NL. “Daarnaast hebben gemeenten een zorg minder en winnen ze daarmee capaciteit die kan worden ingezet voor kerntaken. Hierdoor kan een gemeente proactief sturen op basis van kennis over het vastgoed dat zij in bezit heeft en de adviezen van de vastgoedmanager. Criminaliteit zoals exploitatie van hennepkwekerijen wordt voorkomen door de periodieke controles en risico-analyses die de vastgoedmanager uitvoert. Bovendien zorgt goed onderhoud voor betere marktomstandigheden in de huidige situatie op de woningmarkt.”
Bron: VGM NL