• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
VGM NL

VGM NL

dé branchevereniging voor vastgoed- en VvE managers

Zoeken »
  • Kennisplatform
    • VGM NL Database
    • Publicaties
      • Huurmarktcijfers 2025
      • Huurmarktcijfers 2024
      • Huurmarktcijfers 2023
      • Huurmarktcijfers 2022
      • Huurmarktcijfers 2021
  • Belangenbehartiging
    • Focusgebieden
    • Wet- en regelgeving
    • Thema’s
  • Diensten
    • Modellen en overeenkomsten
    • Netwerk- en kennisbijeenkomsten
    • Ledenvoordeel
      • Juridisch loket
      • Klantvolgsysteem
      • Geschillencommissie VvE Management Zakelijk
  • Over VGM NL »
    • Vereniging
    • Bestuur en bureau
    • VGM NL Stuur- en Projectgroepen
    • Info voor woninghuurder
    • Contact
  • Lid worden
    • Voordelen
    • Informatie aanvragen
  • Inloggen

VGM NL: VvE’s en beheerders moeten samen het hoofd bieden aan uitdagingen

3 november 2023 by VGM NL

Op 2 november jl. publiceerde Vereniging Eigen Huis (VEH) de resultaten van hun onderzoek waaruit blijkt dat minder dan de helft van de appartementseigenaren tevreden is over hun VvE. Het onderzoek bevestigt hoe belangrijk goed beheer is. VGM NL heeft de uitkomsten uit het onderzoek vertaald in een expertquote:

René Brinkhuijsen (bestuurslid VGM NL en vicevoorzitter): ‘VvE’s (er bestaan er zo’n 125.000 van in Nederland, van groot tot klein), zijn een praktische woonvorm waar onder meer zaken als het gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor onderhoud van het gebouw, verduurzaming, juridische aangelegenheden en de (financiële) administratie hand in hand gaan met de persoonlijke woon- en leefomstandigheden van de leden (en vaak ook van huurders). VvE’s worden daarbij steeds vaker geconfronteerd met verouderde- wet- en regelgeving waardoor het voor een VvE bijvoorbeeld niet altijd direct mogelijk is om te voldoen aan de wensen van de leden. Denk maar eens aan de vaak ingewikkelde regels om te komen tot besluiten. Het is daarnaast van belang dat alle schakels in de vastgoedketen aspirant kopers van een appartementsrecht op voorhand goed informeren over de situatie van de VvE welke relevant is voor de woning waarin de aspirant koper voornemens is om te gaan wonen.’

‘Terecht wordt gewezen op het feit dat er steeds minder vrijwilligers onder de leden van VvE’s zijn te vinden die het bestuur en/of beheer willen of kunnen oppakken. Maar ook andere maatschappelijke ontwikkelingen spelen een rol in het goed functioneren van een VvE. Denk hierbij aan onder meer:

  • Een afnemende betrokkenheid van leden bij ‘hun VvE’ en het feit dat persoonlijke wensen van individuele leden niet altijd kunnen worden ingewilligd op basis van wet- en regelgeving en/of een akte van splitsing zoals die voor iedere VvE van toepassing is;
  • Wisselingen, onderbezetting en onenigheden binnen of rondom besturen;
  • Polarisatie, lontjes die korter worden hetgeen in en rond VvE-vergaderingen steeds vaker tot escalaties en incidenteel zelfs tot onderlinge bedreigingen leidt, steeds vaker ook aan het adres van het bestuur en aan het adres van de beheerder;
  • Het feit dat veel VvE’s zelf vaak niet goed functioneren waardoor het beheer en bestuur onder druk komen te staan;
  • De (on-)mogelijkheden om goede besluiten te kunnen nemen als gevolg van vaak verouderde- wet- en regelgeving. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan het benodigde vereist quorum en de benodigde meerderheid bij het nemen van besluiten;
  • Krapte op de arbeidsmarkt hetgeen ook in effect sorteert bij de professionele beheerders;
  • De toenemende druk op VvE’s en hun beheerders teneinde opvolging te (kunnen) geven aan de verduurzamings- en versnellingsagenda zoals die wordt gehanteerd door de overheid met bijvoorbeeld een groot aantal extra ledenvergaderingen tot gevolg. Individuele financiële situaties van de eigenaars in een VvE beïnvloeden zeker ook onder meer verduurzamingstrajecten;
  • Het nog steeds niet volledig toegestaan zijn van het vergaderen via een videoverbinding (een wetsvoorstel ligt al geruime tijd voor ter afronding) en
  • Het feit dat steeds vaker 24/7 vragen worden gesteld waarbij ervan uit wordt gegaan dat inhoudelijke beantwoording eveneens 24/7 plaats zal vinden.’

‘VGM NL is van mening dat zowel de VvE’s als de beheerders samen het hoofd moeten bieden aan de uitdagingen die de eerdergenoemde maatschappelijke ontwikkelingen met zich meebrengen. Als het gaat over de problemen die ontstaan door soms verouderde wet- en regelgeving, dan neemt VGM NL samen met andere stakeholders als Vereniging Eigen Huis en Stichting VvE Belang veelvuldig deel aan overleggen met onder meer de overheid met als doel om tot oplossingen te komen.’

Duidelijk is dat goed bestuur en beheer vragen om heldere afspraken en kwaliteitsborging over en weer; de VvE dient de wil te hebben om de zaken op orde te hebben of te krijgen, de beheerder dient aan de hand van duidelijke afspraken met de VvE naar eer en geweten zijn taken uit te voeren waarbij er geen twijfel kan bestaan over kennis, betrokkenheid en transparantie.’

‘De samenwerking tussen een VvE en een beheerder op basis van vertrouwen is cruciaal, waarbij de prestatie van de beheerder kan worden gemeten langs de lat van onder meer transparante overeenkomsten, kwaliteitsborging, het door de VvE voorleggen van een geschil aan de door VGM NL geïnitieerde geschillencommissie en (in een uiterst geval) de gang naar de rechter. Verder onderzoekt VGM NL momenteel op welke wijze tuchtrechtspraak kan worden geïntegreerd en zal later een uitgewerkt bericht over dit onderwerp verschijnen. Het uiteindelijke doel: een vertrouwde, goede en prettige samenwerking tussen de VvE’s en de mensen die dit mooie werk doen!’

‘Aangaande geschillenbeslechting tussen eigenaars binnen een VvE onderling geldt dat de eerder benoemde maatschappelijke ontwikkelingen maken dat dergelijke geschillen de gang van zaken binnen een VvE ernstig kunnen ontwrichten, helaas in een aantal gevallen een herkenbaar fenomeen hetgeen zowel van het bestuur als de beheerder soms veel vraagt’.

‘De leden van VGM NL zijn permanent aan het innoveren en zijn permanent kennis aan het vergaren middels opleidingen en trainingen. Aangaande certificering geldt dat de BRL 5016 (SKG-IKOB) de professionaliteit van de beheerder van een Vereniging van Eigenaars regelt en borgt. Het door SKG-IKOB gecertificeerde proces gaat over de organisatie, de interne bedrijfsvoering van de beheerder, het beheer van Verenigingen van Eigenaars, de eisen rond gemeenschappelijke (bouw)delen van de VvE’s en het onderhoud ervan. Met deze BRL en het eraan gekoppelde productcertificaat geven certificaathouders derden inzicht in de kwaliteit van hun organisatie. Het middels de BRL 5016 borgen van de kwaliteit van de dienstverlening van beheerkantoren betekent nogal iets voor de medewerkers, zo is bijvoorbeeld een strak te hanteren klachtenprocedure onderdeel van de BRL’

‘Daarnaast heeft Stichting PCVB op basis van de vraag vanuit de markt naar goede VvE beheerders en de vraag vanuit VvE beheerders om een erkenning (certificering) als professionals heeft geleid tot dit initiatief van Stichting Persoonscertificering VvE beheer.’

‘Tenslotte wordt door de Raad voor Onroerende Zaken (ROZ) gewerkt aan een modelovereenkomst VvE beheer, met als doel om te komen tot een gebalanceerde standaard die naar verwachting bij zal dragen aan niet alleen de verhouding met de beheerder, maar ook bij zullen dragen aan de bewustwording van de leden van de VvE’s. Immers: de VvE’s, hun leden, de beheerders en de overheid dienen te handen ineen te slaan’

Download:

Expertquote VGM NL

Telegraaf.nl heeft aandacht besteed aan het onderzoek van VEH en VGM NL gevraagd om een reactie.

Download:

Artikel Telegraaf.nl

Categorie: Vereniging, VvE

Uw sparringspartner en centrum van kennis & ervaring

Footer

Lid worden

  • Lid worden
  • Voordelen

Over VGM NL

  • Organisatie
  • Bestuur
  • Stuurgroepen
  • Leidraad Samenwerking

Segmenten

  • Huurwoningen
  • VvE management
  • COG

Kennisplatform

  • VGM NL Database
  • Opleidingsroutes
  • Publicaties

BELANGENBEHARTIGING

  • Focusgebieden
  • Wet- en regelgeving
  • Thema’s

Diensten

  • Bijeenkomsten
  • Diensten

Inloggen

  • Leden
  • Inloggegevens aanvragen
  • Aanmelden nieuwsbrief

Contact

Orteliuslaan 951
3528 BE Utrecht
Tel: 030-3035220
info@vgm.nl
KvK: 30253683

© 1998–2025 · VGM NL dé branchevereniging voor vastgoed- en VvE managers · Cookies · Privacy

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN