VGM NL hecht grote waarde aan de reputatie van haar leden als professionele en integere organisaties. Integriteit staat bij VGM NL hoog in het vaandel. Leden zijn verplicht om jaarlijks de VGM NL Gedragscode te ondertekenen en dienen een VOG (RP) te verstrekken. Ook zorgen het Meldpunt Vermeende Integriteitsschendingen en de Geschillencommissie VvE Management Zakelijk ervoor dat leden consistente kwaliteit kunnen waarborgen. Daarnaast is VGM NL deelnemer van het Integriteit Overleg Vastgoedmarkt (IOV).
VGM NL Gedragscode
De leden van VGM NL zeggen met het ondertekenen van de VGM NL Gedragscode toe dat zij en hun medewerkers tijdens het uitoefenen van hun beroep/vak de opgenomen uitgangspunten en regelingen zullen toepassen.
VGM NL GedragscodeKlokkenluidersregeling
VGM NL en haar leden willen de drempel voor het melden van misstanden zo laag mogelijk leggen. Op die manier kunnen misstanden binnen het vastgoedmanagement, dan wel binnen organisaties die vastgoed- en VvE managementdiensten verlenen, worden gesignaleerd en aangepakt. De klokkenluidersregeling kent een aantal doelstellingen:
- Bevorderen dat (vermeende) misstanden worden gemeld;
- Borgen dat misstanden worden onderzocht en dat noodzakelijke maatregelen kunnen worden genomen;
- Beschermen van de klokkenluider: de boodschapper van het nieuws dient niet te worden gestraft en moet zich veilig kunnen (blijven) voelen. Een melding mag geen sancties tot gevolg hebben.
VGM NL heeft de ‘Klokkenluidersregeling VGM NL’ ten behoeve van de vertegenwoordigers van haar leden opgesteld. Voor gebruik door leden binnen de eigen organisatie heeft VGM NL een model ‘Klokkenluidersregeling VGM NL lid’ opgesteld.
Klokkenluidersregeling VGM NL Model Klokkenluidersregeling VGM NL lidMeldpunt Vermeende Integriteitsschendingen
VGM NL beschikt over een meldpunt Vermeende Integriteitsschendingen voor vertegenwoordigers van haar leden. Hier kunnen meldingen gemaakt worden die te maken hebben met (een vermoeden van) een overtreding van de wet- en regelgeving (bijvoorbeeld fraude, verduistering, corruptie) van de gedragsregels van de VGM NL Gedragscode, of het veroorzaken van een situatie waardoor personeel of derden in gevaar kunnen worden gebracht. Melders worden beschermd door de Klokkenluidersregeling en kunnen een misstand bij voorkeur schriftelijk -per mail- melden via [email protected].
Collectieve aansluiting bij de Geschillencommissie VvE Management
VGM NL leden die VvE diensten verlenen zijn via VGM NL aangesloten bij de Geschillencommissie VvE management. Hiermee biedt VGM NL een laagdrempelige mogelijkheid om bij een klacht van een Vereniging van Eigenaars (VvE) tegen een vastgoedmanager het geschil voor te leggen aan een onafhankelijke en deskundige ‘jury’.