Welke zorgplicht hebben vastgoed- en VvE managementorganisaties om het risico op besmetting te minimaliseren, zowel richting eigen personeel als ook richting (huurders van) onze opdrachtgevers?
In de VGM NL Algemene Voorwaarden is in artikel 9 Overmacht (een niet-toerekenbare tekortkoming) benoemd. Indien een vastgoed- of VvE manager, als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, niet aan zijn verplichtingen jegens opdrachtgever kan voldoen, terwijl dit niet aan hem is toe te rekenen, is er sprake van overmacht en worden zijn verplichtingen opgeschort zolang de niet-toerekenbare toestand voortduurt. In de VGM NL Algemene Voorwaarden is benoemd dat, mocht een dergelijke situatie zich langer dan 10 werkdagen voordoen, partijen alsdan met elkaar zullen bespreken of de Raam- en/of Complexovereenkomst zal worden beëindigd. De verwachting is dat overeenkomsten niet direct zullen worden beëindigd aangezien de overmacht situatie, als gevolg van het coronavirus, dan waarschijnlijk meerdere partijen treft en bij het wisselen van vastgoed- of VvE manager veel tijd en kosten gemoeid zijn.
Ook hierbij geldt echter wel de zorgplicht. Overweeg bijvoorbeeld aan te bieden – aan de eigenaar (die dat weer kan afstemmen met zijn huurder) – extra schoonmaakwerkzaamheden te laten uitvoeren om risico op besmetting te beperken. Laat de extra schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren na opdracht zodat achteraf geen discussie ontstaat over de doorbelasting van extra kosten. Als besloten wordt extra maatregelen te treffen informeer de opdrachtgevers hierover, zodat zij – op hun beurt – hun huurders hierover kunnen informeren.
Met betrekking tot personeel en opdrachtgevers is het belangrijk de ontwikkelingen in de gaten te houden en hen erop te wijzen de richtlijnen van het RIVM te volgen.
Geef een reactie