Gepubliceerd in PropertyNL Magazine nr. 3, 25 maart 2022
De vastgoedmanager verandert van pure beheerder naar adviseur op het vlak van exploitatiedeskundigheid. Die ontwikkeling is volop gaande, maar kan volgens Sander Groot beter zichtbaar worden gemaakt. Groot, directeur Vastgoedmanagement bij ingenieursadviesbureau Sweco en sinds juni vorig jaar voorzitter van Vastgoedmanagement Nederland (VGM NL), onderscheidt de softe en de harde kant van het vak. Aan de harde kant, de techniek en de processen, is de kwaliteit en de waarde snel zichtbaar. Maar ook aan de softe kant kan de vastgoedmanager het verschil maken. De vastgoedmanager verandert van pure beheerder naar adviseur op het vlak van exploitatiedeskundigheid. Die ontwikkeling is volop gaande, maar kan volgens Sander Groot beter zichtbaar worden gemaakt.
Het is belangrijk dat vastgoedmanagement zich als sector sterk profileert, vindt de nieuwe voorzitter van brancheorganisatie VGM NL Sander Groot. ‘Het wordt daardoor steeds duidelijker waar onze toegevoegde waarde zit.’
Groot, directeur Vastgoedmanagement bij ingenieursadviesbureau Sweco en sinds juni vorig jaar voorzitter van Vastgoedmanagement Nederland (VGM NL), onderscheidt de softe en de harde kant van het vak. Aan de harde kant, de techniek en de processen, is de kwaliteit en de waarde snel zichtbaar. Maar ook aan de softe kant kan de vastgoedmanager het verschil maken.
Welke opgave liggen er waar de eigenaren van het vastgoed voor staan? Welke opgave ligt er bij het verder ontzorgen van de klant van deze eigenaren, de huurder? In dit speelveld komt advies, initiatief, samenwerken en verbinden samen en speelt de vastgoedmanager een centrale rol, en dient hij naast het bezitten van de nodige expertise vooral betrokken en benaderbaar te zijn.
Groot spreekt met passie over vastgoed- en VvE management. ‘Ik ben overmatig trots op ons vakgebied. Het gaat vaak over leegstand en debiteuren, maar ons vak gaat zóveel verder.’
‘Als voorzitter van VGM NL wil ik leden ondersteunen, de kracht van ons vakgebied etaleren en ontwikkelingen stimuleren.’
Bij het sterker inzetten op de adviesrol en de samenwerking met eigenaren speelt volgens Groot het delen van data een belangrijke rol. ‘In deze samenwerking hebben we een gezamenlijk belang: de huurder bieden van gemak, inzicht en ontzorging.’
VGM NL een werkgroep in het leven geroepen betreffende huurwoningen, waarin zowel leden van de IVBN als de leden van VGM zijn verenigd. Één van de doelstellingen is het vinden van een uniforme tool voor het communiceren met de huurder, die we 24/7 van actuele informatie willen voorzien. . Onderdeel van een dergelijke tool is een soort track & trace waarbij huurders de voortgang van een reparatie kunnen volgen en de huurder kan aangeven of de klacht naar tevredenheid is verholpen. Hierbij is de doelstelling dat de huurderstevredenheid door zo’n gezamenlijke tool meetbaar verbetert.
Groot ziet graag dat door het creëren van inzicht door het gebruik van data ook klachten worden voorkómen. ‘Je wilt als vastgoedmanager proactief schakelen, zo kun je efficiënter je werk doen.’ Een simpel voorbeeld: als één huurder in een complex meldt dat de lift kapot is en de overige huurders kunnen dat zien in een gemeenschappelijk systeem, dan geeft dat de huurders direct inzicht en de bevestiging dat de melding is opgepakt, daarnaast zorgt dit voor een efficiënter proces voor de vastgoedmanager.
Gunstig voor de marges? Groot: ‘We kijken meer wat het oplevert vanuit waarde-denken. De ‘gewonnen’ tijd kan juist gestoken worden in het betrokken zijn bij en het benaderbaar zijn voor de huurders.
Bij het realiseren van de genoemde doelstelling, het vinden van de uniforme tool voor de communicatie met de huurders, zien we veel verschillend aanbod, waarbij elk systeem net weer anders is met ook inhoudelijk elk een eigen accent. Het mooiste zou zijn als alle partijen hetzelfde systeem zouden gebruiken, vindt Groot. ‘Maar dat is een utopie’, denkt hij. ‘We willen in elk geval tot uniforme afspraken komen zodat systemen, via een neutraal, onafhankelijk platform, kunnen worden gekoppeld zodat data-uitwisseling wordt vergemakkelijkt en we meer grip krijgen op de klantreis. Door samen op te trekken met de IVBN leden trachten we met de genoemde afspraken zorg te dragen voor efficiëntie in het proces, zo min mogelijk gebruik van verschillende systemen en de systemen daar organiseren waar ze het meeste impact hebben en inzicht bieden.
De brancheorganisatie verzamelt ook transactiedata van huurwoningen. Elk kwartaal publiceert VGM NL samen met de NVM een outlook op basis van deze data. Het beeld dat daaruit op dit moment naar voren komt is duidelijk: de markt stagneert. Het aanbod ligt stil, er is weinig doorstroom doordat huurders die zich een stap kunnen veroorloven geen alternatieven hebben. En dat is mede toe te schrijven aan regelgeving, volgens Groot. ‘Overregulering beperkt de doorstroming, zoals het maximeren van huurprijzen en verplichte zelfbewoning in grote steden.’ Dat gemeenten het beleid voor een deel zelf kunnen bepalen, maakt het er al helemaal niet makkelijker op, vindt de VGM NL-voorzitter.
Mogelijke groeisegmenten voor vastgoedmanagement betreffen corporaties, gemeenten en Rijks- en zorgvastgoed. Gaat Groot daarop ook inzetten met VGM NL? ‘Dat is niet direct een speerpunt. Wij richten ons op de vastgoed- en VvE manager, welke klant hij ook heeft. In segmenten zie ik op dit moment geen grote verschuivingen. Wat wij vooral doen is informeren en faciliteren, bijvoorbeeld data-uitwisseling en verduurzaming.’
Voor de adviserende rol bij verduurzaming is op het vlak van profilering nog winst te behalen, vindt Groot. ‘Onze kennis van ESG (red. Environmental, Social en Governance) is nog te weinig zichtbaar. Het sociale aspect staat op de agenda, onze leden hebben aangegeven dit erg belangrijk te vinden.’ Hierbij valt onder andere te denken aan meer diversiteit bij het toekennen van woningen. ‘Hoe meten en waarborgen we dat? Bij goed verhuurderschap staan objectiviteit en integriteit voorop. Maar er is wel een spanningsveld. Je wilt mensen gelijke kansen geven, maar ook voorkomen dat je malafide huurders in huis haalt.’
Ook de rol van de vastgoed- en VvE manager rond circulariteit groeit doordat wij steeds vaker betrokken worden bij informatie over en organisatie van hergebruik en verduurzaming. Binnen VGM NL denken we na over een ESG profiel voor vastgoedmanagers.
Samen met de leden wil Groot niet alleen het vak verbreden, maar ook verder vooruitkijken. Voor woningen en commercieel vastgoed is de VGM NL nu bezig met prognoses voor 2030. Hoe ziet het vakgebied er dan uit? Eén van de cruciale ontwikkelingen is de ‘war on talent’, aldus Groot. ‘Dan gaat het niet zozeer om: hoe haal ik de beste medewerkers naar mijn bedrijf? Maar om: hoe zorgen we er samen voor dat ons prachtige vakgebied aantrekkelijk blijft voor toekomstig talent?’ VGM zoekt hiervoor aansluiting bij de opleidingsinstituten. Met als aanbeveling: zorg dat leerlingen meer over het vakgebied te weten komen, zodat ze een bewuste keuze kunnen maken voor ontwikkeling, makelaardij en vastgoedmanagement. ‘
Niet alleen de samenwerking met vastgoedeigenaren wil de VGM NL-voorzitter versterken, dat geldt net zo goed voor de onderlinge samenwerking tussen leden. ‘Wij willen ervoor zorgen dat men elkaar makkelijker weet te vinden. De coronatijd bood bij uitstek een aanleiding voor meer contact, aldus Groot. ‘We konden in deze tijd van elkaar leren hoe we het beste met Covid konden omgaan. Hierbij hadden we ook een adviserende rol richting de eigenaren, om zo ver als mogelijk bij te dragen aan uniformiteit in het behandelen van verzoeken van huurders. . Dat kan alleen als je elkaar snel kan vinden en overlegt met elkaar.’ Willen concurrenten zich bij zo’n gelegenheid wel in de kaarten laten kijken? ’We hebben er alle belang bij dat we samenwerken op de vlakken en thema’s die ons verbinden. We kijken in elke situatie wat we met elkaar kunnen bespreken. Ons netwerk intensiveren, daar ben ik een groot voorstander van.’
Bron: PropertyNL | LINK naar het interview