Op 18 juli 2023 publiceerde Vereniging Eigen Huis (VEH) de resultaten van het recentelijk door haar ingestelde meldpunt “Beheren van de VvE”. Op basis van analyse van circa 500 meldingen is gebleken dat ongeveer 75% van de meldingen betrekking heeft op een gebrekkige communicatie met de beheerder. Als positief punt wordt benoemd dat de communicatie met proactieve beheerders wel goed verloopt.
Vastgoedmanagement Nederland (VGM NL), dé branchevereniging voor vastgoed- en VvE managers in Nederland, heeft kennis genomen van de analyse van de meldingen en geeft aan dat zij het belang van gedegen onderzoek naar het functioneren van VvE’s onderschrijven. Echter, zo stelt VGM NL, zouden hierbij meerdere factoren in ogenschouw dienen te worden genomen, waaronder het functioneren van het bestuur van de VvE, een veranderende maatschappij en verouderde wet- en regelgeving.
René Brinkhuijsen (bestuurslid VGM NL en vicevoorzitter): “Er bestaan zo’n 125.000 VvE’s in Nederland, van groot tot klein. Medewerkers van de bij VGM NL aangesloten organisaties spannen zich op positieve en gemotiveerde wijze in om de VvE’s van dienst te zijn. Als branchevereniging maken we ons sterk voor het blijven verbeteren van de dienstverlening door de vastgoed- èn VvE-manager. Dit doen wij onder andere door het opstellen van transparante overeenkomsten, kwaliteitsborging en het door de VvE voorleggen van een geschil aan de Geschillencommissie VvE Management Zakelijk. Deze geschillencommissie is geïnitieerd door VGM NL. Ook onderzoekt VGM NL momenteel op welke wijze tuchtrechtspraak kan worden geïntegreerd.”
VGM NL is van mening dat zowel de VvE’s als de beheerders samen het hoofd moeten bieden aan de uitdagingen die de maatschappelijke ontwikkelingen met zich meebrengen. Als het gaat over de problemen die ontstaan door soms verouderde wet- en regelgeving, dan neemt VGM NL samen met andere stakeholders als Vereniging Eigen Huis en Stichting VvE Belang veelvuldig deel aan overleggen met onder meer de overheid met als doel om tot oplossingen te komen.
Duidelijk is dat goed bestuur en beheer vragen om heldere afspraken en kwaliteitsborging over en weer; de VvE dient de wil te hebben om de zaken op orde te hebben of te krijgen, de beheerder dient aan de hand van duidelijke afspraken met de VvE naar eer en geweten zijn taken uit te voeren waarbij er geen twijfel kan bestaan over kennis, betrokkenheid en transparantie. Samenwerking tussen een VvE en een beheerder op basis van vertrouwen blijft tenslotte cruciaal.
VGM NL heeft de uitkomsten vertaald in een expertquote:
Expertquote VGM NL VvE-meldpunt VEH