Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

RSS feedRSS feed Dé belangenbehartiger voor Vastgoed- en VvE managers in Nederland
Zoek in de ledenlijst
Alle VGM NL leden

Zoek een event

Column VGM NL voorzitter Eric Verwey | Vastgoedmarkt - ‘Op de lift wachten? … Maak hoogbouw weer bereikbaar!’

28-9-2020
Enkele weken geleden had ik een afspraak op de 27ste verdieping van een iconisch gebouw. Nu is mijn conditie best goed, maar met de trap naar boven is een training waarvoor eerder vertrek van huis noodzakelijk is. Had ik het maar gedaan, want alhoewel veel mensen thuiswerken, stond ik ruim twintig minuten te wachten voordat ik met de lift naar mijn afspraak kon, blogt Eric Verwey.
In die tijd heb ik toegezien wat er om mij heen gebeurde. Er was sprake van een geordende, Engels aandoende, lange wachtrij van mensen die allemaal keurig op anderhalve meter hun geduld op de proef stelden. Na een korte aarzeling, zal ik blijven wachten, of ga ik weg?, ben ik achteraan aangesloten. Gedurende de wachttijd was ik bezig om lekker te observeren. De meeste mensen die net als ik met de lift naar boven moesten, kwamen uit het openbaar vervoer vermoedde ik. Het mondkapje, dat in het ov wel verplicht is, droegen ze voor neus en mond, nonchalant om hun hals of het werd in de tas gedaan. In gebouwen is het in Nederland namelijk niet verplicht een mondkapje te dragen, dus doen wij dat niet.

 

Beperkte liftcapaciteit

De liftcapaciteit is door de maatregelen met 75 procent gereduceerd. Daar waar je normaal met dertien personen de lift in mag (of 1.000 kilo), is het nu beperkt tot twee (met anderhalve meter sticker op de vloer). Het zijn nou eenmaal de wetten en regels waar we ons met z’n allen aan moeten houden om het coronavirus terug te dringen.Toch vraag ik mij af wat een lift nu anders maakt dan ander transport, bijvoorbeeld per tram, trein, metro of vliegtuig? Verticaal transport heet het in het jargon. Uit onderzoek op de site van RIVM blijkt dat een mondkapje verplicht is voor elk vervoersmiddel van A naar B, waarbij je onvoldoende afstand kan houden. Is er qua besmettingsgevaar veel onderscheid? Nou nee, zou ik zeggen. Dus wij staan braaf te wachten om wellicht iets wat niet strikt noodzakelijk is?

 

Vuistregel

Nee, zo extreem wil ik het ook niet stellen, want de vraag voorleggend aan deskundigen (wie is dat niet?) leert wel dat niemand het weet. Het Rijksvastgoedbedrijf heeft in juli een vuistregel opgesteld hoe je de liftcapaciteit kan bepalen in kantoorgebouwen. Papier is geduldig. Maar wat doen wij met voortschrijdend inzicht? Want waarom mogen wij soms wel uren in een trein of vliegtuig zitten met een mondkapje op en waarom mogen wij vervolgens niet dertig seconden in een lift met datzelfde kapje? Tsja, goed punt, wij gaan overleggen…

 

Investeren in luchtcirculatie

Dan de luchtcirculatie; wetende dat er goede luchtbehandeling in de lift mogelijk is met kastjes op de kooi, zodat de aerosolen continu worden gefilterd, lijkt het mij dat wij snel hierin moeten investeren. Bovendien mag voor nieuwbouwcomplexen ook naar de capaciteit worden gekeken en zo hier en daar, waar mogelijk, een paar liftjes bij worden geplaatst. Het is volstrekt onacceptabel dat wij nu nog gebouwen ontwerpen met onvoldoende liftcapaciteit, zodat het bezoeken van dergelijke panden al op voorhand een obstakel op zich is.

 

Mogelijkheden optimaal benutten

Ik realiseer mij uiteraard dat de maatregelen waar we ons met z’n allen aan houden noodzakelijk zijn om te voorkomen dat er voor de tweede keer een bijna onmogelijke taak bij de zorg komt te liggen. Dat kwetsbare mensen in quarantaine moeten en dat jongeren thuis moeten studeren en feestjes uit moeten stellen. Maar laten we ook kansen en mogelijkheden, die er misschien zijn op basis van ervaring en onderzoek, optimaal benutten. Werken aan gezond en veilig vastgoed, niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst.Alleen dan krijgen we samen corona onder controle én wordt hoogbouw (wellicht) weer goed bereikbaar.
Deel dit nieuwsbericht
|

Actueel Vastgoed management Nieuws

Archief Vastgoed management Nieuws

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45

Laatste Nieuws

VGM NL en NVM: Tweedeling huurprijsontwikkeling in vrije sector huurmarkt | huurmarktcijfers Q1 2021

29-4-2021

Naast huurprijsstijging is er in bepaalde steden en segmenten ook steeds vaker sprake van een huurprijsdaling

 

Vandaag presenteren VGM NL en NVM de kwartaalcijfers transactiedata huurwoningen vrije sector over het eerste kwartaal van 2021

 

Een aantal belangrijke landelijke ontwikkelingen in de vrije sector huurwoningenmarkt van Q1 2021 is: 

  • Het aantal transacties stijgt in het eerste kwartaal van 2021 sterk, op jaarbasis met 25%.
  • De prijsstijging in het kale huursegment bedraagt 5,9% voor woonhuizen en 7,7% voor appartementen. De gemiddelde verhuurprijs per vierkante meter voor woonhuizen komt uit op € 10,04 en die voor appartementen op € 14,65.
  • In het algemeen stijgen de prijzen minder hard in sterk stedelijke gebieden, en harder in minder stedelijk gebied.
  • In de gemeenten met de hoogste gemiddelde huurprijs per vierkante meter, Amsterdam en Amstelveen, daalden de prijzen op jaarbasis. In Amsterdam met 5,1% en in Amstelveen met 8,0%. Ook in Arnhem daalden de prijzen, met 1,5%.
  • Daar tegenover staan gemeenten als Almere, Rotterdam, Groningen en Den Bosch waar de prijzen met 8 tot 9% stijgen. Utrecht is een uitschieter, de prijzen stijgen er 20%. Maar dat beeld wordt vertekend door een enorme instroom van veel, en gemiddeld duurdere, nieuwbouwtransacties.

 

Hieronder vindt u het persbericht en de factsheet.

Lees meer

Binnen uw VvE laadpunten aanleggen? Handig stappenplan nu beschikbaar!

22-4-2021

Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen. In de meeste gemeenten mogen zij geen openbaar laadpunt op straat aanvragen en krijgen zij geen parkeervergunning. Maar hoe breng je als VvE in kaart wat er nodig is en wat slim is?

 

Brochure helpt VvE’s op weg

Een nieuwe brochure, ontwikkeld in opdracht van de partijen binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), helpt VvE’s op weg. De brochure bevat een helder stappenplan dat veel houvast biedt voor VvE-leden en bestuur. Zowel voor de realisatie van een collectieve laadoplossing voor alle bewoners, als voor de situatie waarin de VvE de realisatie van laadplekken aan de individuele leden wil laten. De brochure gaat onder meer in op vragen rond de kosten, de veiligheid, het gebruiksgemak en de uitbreidbaarheid. Het stappenplan helpt VvE’s een laadvoorziening te realiseren waar de elektrische rijder graag laadt. Voordelig, comfortabel én veilig.

 

Vveladen.nl

Naast de brochure met het stappenplan is er ook een nieuwe website: vveladen.nl. De site wordt gaandeweg gevuld met handige extra informatie. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht van installateurs, een Q&A en een Quickscan. 

Lees meer

BZK: Verruiming budget door populariteit isolatiemaatregelen

2-4-2021

Sinds 1 november 2020 hebben 21.536 woningeigenaren en 277 VvE’s een aanvraag gedaan via de Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (SEEH). In verband met dit succes van de regeling is het budget ervoor verruimd naar een totaal van 150 miljoen euro en weer open gesteld tot uiterlijk 31 december 2022 of, indien dat eerder is, tot het nieuwe budget is uitgeput.


De Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) geeft gemeenten de mogelijkheid om huiseigenaren en huurders aan te zetten tot het nemen van kleine energiebesparende maatregelen in hun huis. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het inregelen van de cv-installatie, het aanbrengen van radiatorfolie en tochtstrips of het plaatsen van ledlampen. Het is belangrijk dat het niet blijft bij de folie- en tochtstrips, maar dat woningeigenaren en verhuurders ook vervolgstappen gaan zetten met grotere isolatiemaatregelen, zoals dak- vloer- en/of spouwmuurisolatie.

Voor die volgende stap is ook weer subsidie beschikbaar: VvE’s kunnen, dankzij de ophoging van het budget, ook de komende tijd terecht bij de SEEH. Woningeigenaren kunnen sinds 1 januari 2021 terecht bij de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE). Je kunt een percentage van de isolatiekosten terugkrijgen als je twee of meer isolatiemaatregelen hebt genomen.

Lees meer
498_Banner_mailinglijst.jpg