Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

RSS feedRSS feed Dé belangenbehartiger voor Vastgoed- en VvE managers in Nederland
Zoek in de ledenlijst
Alle VGM NL leden

Zoek een event

Ollongren reageert op Kamervragen

24-1-2018

Gisteren heeft Minister Ollongren (BZK) vragen beantwoordt van de Kamerleden Koerhuis (VVD) en Ronnes (CDA) over het verlagen van administratieve lasten en overhead bij woningcorporaties. Deze vragen stelden zij naar aanleiding van cijfers uit de VGM NL Database en de Aedes Benchmark.

VGM NL ging eerder met Koerhuis, Ronnes, enkele andere Kamerleden en ambtenaren van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in gesprek om aandacht te vragen voor de bijna twee keer zo hoge kosten voor vastgoedbeheer bij woningbouwcorporaties, in vergelijking met vastgoedbeheer van de particuliere markt. Ook publiceerde VGM NL het opiniestuk "Kosten vastgoedbeheer woningbouwcorporaties bijna twee keer zo hoog dan kosten vastgoedbeheer particuliere markt" op de website.

Kamervragen

Ollongren zegt bekend te zijn met het bericht “Kosten vastgoedbeheer woningbouwcorporaties bijna twee keer zo hoog dan kosten vastgoedbeheer particuliere markt”. Ook deelt zij de mening dat een verantwoorde verlaging van de administratieve- en toezichtslasten meer ruimte schept bij corporatieprofessionals voor de uitvoering van hun publieke taken. En zal leiden tot lagere bedrijfslasten in de sector. Echter geeft zij aan dat corporaties verschillen van private verhuurders en vastgoedbeheerders omdat zij ook wettelijk opgedragen taken hebben. Volgens Ollongren moet er bij woningcorporaties een minimum aan kosten gemaakt worden om de kerntaken naar behoren uit te voeren.

Ook zegt ze dat vergelijking op het gebied van personeelskosten, onderhoudskosten en huisvesting lastig blijft. Onder andere vanwege het verschil in kerntaken en de samenstelling van de portefeuilles van woningcorporaties, private verhuurders en vastgoedbeheerders. "Wat betreft huisvesting, IT en algemene kosten wordt uit de vergelijking niet duidelijk uit welke kosten de beheerfee is opgebouwd en wat de samenstelling is van de steekproef. Daarmee is een vergelijking niet mogelijk, noch een reële inschatting te geven van het besparingspotentieel", aldus Ollongren.

Wel geeft Ollongren aan samen met de sector en betrokken partijen verder te werken aan het verlagen van de administratieve lasten voor woningcorporaties. Het verlagen van de overhead is afhankelijk van de bedrijfsvoering van elke corporatie. De Autoriteit woningcorporaties houdt ook toezicht op de efficiëntie en doelmatigheid van individuele woningcorporaties en kan als daartoe aanleiding is nader onderzoek doen.

Het gehele document leest u hier.

BV Nederland

VGM NL is van mening dat er door het realiseren van besparingen op vastgoedbeheerkosten financiële ruimte ontstaat voor investeringen in verduurzaming van de huurwoningvoorraad, nieuwbouw en de fiscale verplichtingen waarmee woningbouwcorporaties worden geconfronteerd. Een ontwikkeling die niet alleen goed is voor huurders, maar ook voor het milieu en voor de inzet van publieke middelen in de BV Nederland in zijn geheel.

 
Wij zullen dan ook aandacht voor de verschillen in kosten van vastgoedbeheer blijven vragen en initiatieven om verschillen in beheerkosten te onderzoeken, te verklaren en te verkleinen nemen en stimuleren.
Deel dit nieuwsbericht
|

Laatste Nieuws

eLoket voor Informatieplicht energiebesparing open | Webinar 19 maart 19.00 uur

19-3-2019

Alle bedrijven die per jaar vanaf 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas (equivalent) verbruiken, hebben de plicht hun genomen energiebesparende maatregelen voor 1 juli 2019 te rapporteren. Met deze informatieplicht willen de overheid en het bedrijfsleven energie besparen stimuleren. Zo krijgt ook de CO2-reductie in Nederland een impuls. De rapportages kunnen sinds 28 februari 2019 in eLoket bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland worden ingediend.

 

Met het stappenplan informatieplicht energiebesparing controleert u of uw organisatie aan de informatieplicht moet voldoen. 

 

eLoket en webinar
Het formulier in eLoket voor de rapportage van de informatieplicht is inmiddels geopend. Vanavond om 19.00 uur is er een webinar over het informatieplichtformulier in eLoket: https://www.rvo.nl/actueel/evenementen/webinar-informatieplicht-energiebesparing.

 

Voor meer informatie over de informatieplicht verwijzen wij u graag naar www.rvo.nl/informatieplicht.

Lees meer

Nieuw: VGM NL juridisch loket COG èn Woningen | gratis eerstelijns juridisch advies voor VGM NL leden

15-3-2019

VGM NL biedt haar leden gratis eerstelijns juridisch advies aan. VGM NL werkt hiervoor samen met verschillende deskundige partijen. Voor juridische vragen over Woningen werkt VGM NL vanaf heden samen met VBTM. Voor juridische vragen over Commercieel Onroerend Goed (Kantoren, Winkels en bedrijfsruimte) werken we opnieuw samen met NautaDutilh. De kennis en ervaring stellen de aangesloten advocatenkantoren beschikbaar door in gratis 10-minutengesprekken adviesvragen van VGM NL leden te behandelen.

 

Heeft beantwoording van de vraag meer tijd nodig dan kan een dossier geopend worden. De aangesloten kantoren bieden hun diensten aan tegen gereduceerde tarieven.

Lees meer

Column Eric Verwey | Vastgoedmarkt - 'De vele gezichten van privacy'

15-3-2019

Het zal niemand ontgaan zijn dat sinds 25 mei 2018 de Algemene Verordening Gegevensbescherming, kortweg de AVG, van toepassing is. In de hele EU geldt sindsdien dezelfde privacywetgeving. In de basis, een goede ontwikkeling, vind ik.

 

We kennen allemaal de voorbeelden waarbij op grote schaal misbruik is gemaakt van persoonsgegevens. Ik denk aan de Facebook-data die Cambridge Analytica zonder toestemming verkocht om de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden. Ook denk ik aan de gedragsgegevens van 300.000 werkplekken die Microsoft verzamelde via Microsoft Office of aan Twitter, omdat het bedrijf weigert informatie te verstrekken aan de Ierse toezichthouder over hoe het gebruikers volgt wanneer zij op verkorte links in tweets klikken.

 

Maar ook dichter bij huis wordt misbruik gemaakt van persoonsgegevens. Zzp’ers zijn verplicht persoonlijke gegevens te vermelden bij hun inschrijving bij de KvK. Woonadressen die die zelfde KvK vervolgens aan jan en alleman doorverkoopt. Begin deze week kwam het goede nieuws dat de KvK, onder druk van onder andere de Autoriteit Persoonsgegevens, stopt met het massaal verkopen van deze persoonsgegevens.

 

Kortom, bescherming van de privacy van burgers is een goed zaak, toch?

Een andere kant van de privacy wetgeving, waar we sinds de AVG mee worden geconfronteerd, is de bescherming die het burgers, die kwaad willen, biedt. Burgemeester Aboutaleb geeft aan dat privacyregels de aanpak van drugscriminaliteit hinderen. Als een crimineel verhuist van Rotterdam naar Groningen mag hij zijn collega in het Noorden niet informeren.

 

Ook in onze dagelijkse praktijk binnen het vastgoedmanagement lopen we tegen grenzen van de AVG aan. Bij de screening van een potentiele huurder moeten we vaststellen of de gegevens die worden verstrekt juist zijn. Huurt iemand al bij ons en er blijkt toch iets mis te gaan, kunnen we niet meer aantonen dat we zorgvuldig hebben gescreend omdat we die gegevens, zodra de huurovereenkomst is getekend, moeten vernietigen.

 

Nu de AVG bijna een jaar van toepassing is, blijkt hoe de wet in de praktijk functioneert.

 

In de basis goed. Grote misstanden, die zelfs onze democratie kunnen beïnvloeden, worden internationaal aangepakt. In de dagelijkse praktijk mag het echter geen dekmantel zijn voor crimineel gedrag.

 

De twee gezichten van privacywetgeving ontgaan ook de Kamerleden niet. Gisteren heb ik deelgenomen aan een rondetafelgesprek van de commissie BZK over woonfraude. Daar is besproken dat de sector instrumenten, ook met betrekking tot de AVG, moet hebben om haar werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren. Nu is het afwachten hoe dit verder in het politieke debat wordt opgepakt.

 

We zijn er nog niet, niet in de praktijk en niet in de politiek, maar we blijven ons inzetten voor de privacy van onze huurders en het voorkomen van misstanden.

Lees meer
498_Banner_mailinglijst.jpg