Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen VvE’s
Binnen een VvE laadpunten aanleggen voor elektrische auto’s? Hoe zit dat met kosten? Veiligheid en gebruiksgemak? De brochure ‘Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE’ helpt VvE’s op weg! De brochure bevat een helder stappenplan dat veel houvast biedt voor VvE-leden en bestuur. Zowel voor de realisatie van een collectieve laadoplossing voor alle bewoners, als voor de situatie waarin de VvE de realisatie van laadplekken aan de individuele leden wil laten. Het stappenplan helpt VvE’s een laadvoorziening te realiseren waar de elektrische rijder graag laadt.
De brochure is een uitgave in opdracht van RVO, MRA-Elektrisch, de gemeenten Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht en in samenwerking met VGM NL, VvE Belang en de ministeries van BiZa en IenW.
Laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer
Met de herziene Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) komt er een verplichting voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de private gebouwde omgeving. Doel hiervan is dat dit ten goede komt aan een bredere toepassing van elektrisch vervoer. Deze verplichting wordt vastgelegd in de Wijziging Bouwbesluit 2012 inzake implementatie 2e herziening van de richtlijn energieprestatie gebouwen.
Hieruit volgt dat het vanaf 10 maart 2020 verplicht is voor nieuwe gebouwen en gebouwen die ingrijpend gerenoveerd worden:
Zonder woonfunctie met meer dan 10 parkeervakken, minimaal 1 oplaadpunt voor auto’s te plaatsen en voor minimaal 20% (1 op 5) van alle parkeerplaatsen leidingdoorvoeren (loze aan te leggen;
Met woonfunctie met meer dan 10 parkeervakken, leidingdoorvoeren aan te leggen voor alle parkeerplaatsen zodat op een later moment ‘eenvoudig’ oplaadpunten gerealiseerd kunnen worden.
Daarnaast is het voor bestaande gebouwen vanaf 1 januari 2025 verplicht voor gebouwen zonder woonfunctie met meer dan 20 parkeervakken, minimaal 1 oplaadpunt voor auto’s te plaatsten.
Deze verplichtingen zijn slechts geldig als de parkeervakken op hetzelfde perceel zijn gelegen als het gebouw en in geval van renovatie van het gebouw als de parkeergelegenheid of elektrische infrastructuur ook onderdeel is van de renovatie.
Uitzondering op deze regels is mogelijk in het geval van renovatie van het gebouw indien de kosten van het aanleggen van de oplaadpunten en/of leidingdoorvoeren meer dan 7% het totaal van de renovatiekosten bedragen.
Kijk voor meer informatie op de website van RVO: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/gebouwen/epbd-iii
Duurzaamheid gebouwen
Aan de slag met het verduurzamen van een gebouw? Op de website van Platform Duurzame Huisvesting staan meerdere handige instrumenten. Vind snel en gemakkelijk de beste kennis en tools, passend bij uw vraag en uw situatie met de wegwijzer.