VGM NL voert regelmatig gesprekken, namens het collectief, met het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) als huurder van commercieel vastgoed van diverse eigenaren. Op de jaarlijkse bijeenkomst met haar Top 15 eigenaren heeft het RVB in 2015 ook een aantal vastgoedmanagement-organisaties alsmede VGM NL uitgenodigd. Tijdens deze bijeenkomst heeft het RVB een aantal wijzigingen op het gebied van vastgoedmanagement toegelicht, die zij voornemens was met ingang van 1 januari 2016 door te voeren.
Wat gaat er (mogelijk) veranderen?
1. Vanaf 1 januari 2016 is de gebruiker niet meer verantwoordelijk voor (betaling van) de servicekosten, maar valt dit onder de verantwoordelijkheid van het RVB, hetgeen impliceert dat het RVB vanaf deze datum alle huurfacturen inclusief het voorschot servicekosten wenst te ontvangen. Vanaf 1 januari 2016 kunnen de facturen met de servicekosten voorschotbedragen rechtstreeks naar één postadres van het RVB gezonden worden en derhalve niet meer separaat aan de gebruikers.
2. Vanaf 1 januari 2017 wenst het RVB de servicekostenafrekeningen te ontvangen volgens de rubricering van OSCAR.
3. Daarnaast zal de gebruiker vanaf 1 januari 2016 alle storingen aan het RVB dienen te melden. Het RVB zal deze storingen aan de eigenaren/vastgoedmanagers doorzetten.
4. Het RVB heeft grote voorkeur voor het aangaan van SLA’s en denkt eveneens na over het aangaan van ‘all-in’ huren.
De notitie waarin het Rijksvastgoedbedrijf uitleg geeft aan de markt over de wijziging van facturen bij servicekosten vindt u hieronder.