VGM NL ondersteunt de aangesloten vastgoed- en VvE managers om zich verder te ontwikkelen tot een tactisch adviseur en professionele partner van zijn opdrachtgevers. VGM NL doet dit door de leden te vertegenwoordigen en door data en kennis te delen.
Ook voeren we onderzoek uit in samenwerking met deskundige onderzoeksinstituten.
Hieronder vindt u meer informatie over:
> Huurmarktcijfers per kwartaal
> Analyse Nederlandse huurmarkt
> Data gedreven vastgoedmanagement
> Servicekosten kantoren
Huurmarktcijfers per kwartaal
In samenwerking met de NVM verzamelt, registreert en analyseert VGM NL Transactiedata Huurwoningen. VGM NL en NVM presenteren gezamenlijk de cijfers van de huurmarkt in de vrije sector.
Analyse Nederlandse huurmarkt 2021
In 2021 lijkt de invloed van COVID-19 op de huurprijzen bij nieuwe verhuringen in de vrije huursector beperkt. Ook neemt het aandeel expats weer flink toe. Naast een algemeen beeld van de Nederlandse huurmarkt in 2021 wordt in het rapport ook ingegaan op het verduurzamen van de vrije sector woningen en de invloed van nieuwbouw.
Ook wordt kort vooruit gekeken naar de nieuwe opkoopbescherming die vanaf dit jaar bij verschillende gemeenten in werking treedt. Tenslotte komen de te verwachten effecten van het nieuwe regeerakkoord aan de orde.
Analyse gerealiseerde huurprijzen
De cijfers en analyses in dit rapport zijn gebaseerd op gerealiseerde verhuurtransacties, wanneer een nieuwe huurder de huurwoning betrekt.
Data gedreven vastgoedmanagement (TIAS)
Dr. ir. Ingrid Janssen, associate professor Real Estate Management verbonden aan TIAS School for Business and Society heeft haar onderzoeksrapport gepubliceerd met daarin praktische handvatten om met datagedreven vastgoedmanagement waarde toe te voegen. Het onderzoeksrapport ‘Datagedreven vastgoedmanagement, waarde toevoegen met data’ is uitgegeven ter gelegenheid van het 10-jarig jubileum van VGM NL.
Betere vastgoedsturing met datagedreven advies
De vastgoedmanager is een belangrijke schakel in de vastgoedketen. Hij is de intermediair tussen huurder en de opdrachtgever. De boodschap van het onderzoek is dat de vastgoedmanager waarde kan toevoegen aan zijn dienstverlening door vastgoedeigenaren op basis van data te adviseren in plaats van enkel te fungeren als datadoorgeefluik. In het onderzoeksrapport worden vijf doelen geïdentificeerd aan de hand waarvan vastgoedmanagers data kunnen inzetten voor een betere vastgoedsturing. Deze doelen zijn sturen op cashflows, klantwaarde, duurzaamheid, bouwkundige kwaliteit en toekomstwaarde.
Servicekosten kantoren
VGM NL Benchmark Servicekosten kantoren 2020
VGM NL heeft de gemiddelde servicekosten kantoren berekend gebaseerd op de afrekening over het jaar 2019. In de benchmark – VGM NL Benchmark Servicekosten kantoren 2020 – zijn 364 objecten opgenomen met een totale oppervlakte van 2,7 miljoen m2. Het resultaat is een lichte stijging van 3,5%. Gemiddeld waren er 129 dagen nodig om de servicekostenafrekening naar de huurder te sturen, 52 dagen sneller dan vorig jaar.
Persbericht VGM NL Benchmark: Servicekosten stijgen met 3,5% in 2019